التربية في فجر البشرية منذ آدم عليه السلام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه، قسم أصول التربية، مسار تربية إسلامية، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن ملامح التربية في فجر البشرية منذ آدم عليه السلام، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج التاريخي، وجاءت الدراسة مشتملة على إطار عام شمل مقدمتها وقضيتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها ومنهجها والدراسات السابقة ذات الصلة بها، ثم ثلاثة محاور، جاء المحور الأول بعنوان: بدايات التربية في تاريخ البشرية، وكان المحور الثاني بعنوان: التربية عند آدم عليه السلام: خصائصها وأساليبها، أما المحور الثالث فكان عن التربية بعد آدم عليه السلام، وكان من أبرز نتائج الدراسة: أن تاريخ التربية منذ فجر البشرية متأثر بدرجة كبيرة بنظرية داروين لذا يقع الحمل على الباحثين في مجال التربية الاسلامية العاتق الأكبر في إعادة صياغة تاريخ بدء الخليقة وفق حقيقة الخلق وأنها بدأت من أبو البشر أدم عليه السلام، أن رواد التربية الاسلامية ومنارات الهدى هم (الأنبياء) وأن تاريخ تربية الأنبياء هو (تربية ربانية المصدر والغاية) أما الأهداف العامة في تربية الأنبياء هي (تقوى الله وأيضاً إصلاح السلوك والأخلاق).
الكمات المفتاحية: تاريخ التربية، تربية الأنبياء، التربية الإسلامية، السلوك والأخلاق.
 

عنوان المقالة [English]

Education at the Dawn of Humanity since Adam (Peace Be Upon Him)

المؤلف [English]

  • Hanan i bint Marshood Al-Otaib
المستخلص [English]

The study aimed to uncover the characteristics of education at the dawn of humanity since Adam (Peace Be Upon Him). To achieve this objective, the historical method was employed. The study comprises a general framework that includes its introduction, issue, questions, objectives, significance, methodology, and related previous studies. It is structured around three main themes. The first theme is titled: The Beginnings of Education in Human History. The second theme is titled: Education with Adam (Peace Be Upon Him): Its Characteristics and Methods. The third theme addresses Education After Adam (Peace Be Upon Him). One of the prominent findings of the study is that the history of education since the dawn of humanity is significantly influenced by Darwin's theory. Therefore, it is incumbent upon researchers in the field of Islamic education to undertake the substantial task of reconstituting the history of the beginning of creation according to the truth of creation, which started with Adam, the father of humanity (Peace Be Upon Him). It is found that the pioneers of Islamic education and the beacons of guidance are the prophets, and that the history of prophetic education is divine in source and purpose. The general objectives in the education of the prophets are the piety of God and the reform of behavior and morals.
Keywords: History of Education, Prophetic Education, Islamic Education, Behavior and Morals.