دور الأسرة التربوي في ظل التعليم عن بُعد من وجهة نظر أولياء الأمور

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة تخصص أصول التربية، قسم السياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على مسؤوليات الأسرة التي تقوم بها في ظل التعليم عن بعد. والكشف عن التحديات التي تواجه الأسرة في ظل التعليم عن بعد وتقديم حلول تربوية تفيد الأسرة لمواجهة مشاكل التعليم عن بعد من وجهة نظر أولياء أمور الطالبات في المدارس الابتدائية الحكومية بمدينة الرياض. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي لملاءمته لطبيعة الدراسة وأهدافها. واشتمل مجتمع الدراسة جميع أولياء أمور طالبات المرحلة الابتدائية في المدارس الحكومية بمدينة الرياض، والبالغ عددهم (193550) ولي أمر، وفقا لإحصائية من وزارة التعليم (إدارة تعليم الرياض، 1440ه). تم اختيار العينة العشوائية العنقودية، وبلغت العينة (285) ولي أمر، واستخدمت الدراسة الاستبانة، وهي "صيغة محددة من العبارات، والأسئلة تهدف إلى جمع البيانات من أفراد الدراسة. وأبرز ما توصلت إليه الدراسة من نتائج: أن إحساس أولياء الأمور لطالبات المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية بالمسؤوليات أثناء التعليم عن بعد كان مرتفعاً. أبرز التحديات التي واجهت أولياء الأمور في التعليم عن بعد، هي زيادة تكاليف الأجهزة الإلكترونية. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية حول محور مسؤوليات الأسرة أثناء التعليم عن بعد، ومحور الحلول التربوية لمواجهة مشاكل التعليم عن بعد تعزى لمتغير (المؤهل الدراسي). توجد فروق ذات دلالة إحصائية حول محور التحديات التي تواجه الأسرة في التعليم عن بعد تعزى لمتغير (المؤهل الدراسي).
الكلمات المفتاحية: الأسرة، التعليم عن بعد، المدارس الإبتدائية.
 

عنوان المقالة [English]

The Educational Role of the Family in light of Distance Education from the Point of view of Parents

المؤلف [English]

  • Nahlah abdulrahman saif alali
المستخلص [English]

The study aimed to identify the responsibilities that the family undertakes in light of distance education. And to reveal the challenges facing the family in light of distance education and provide educational solutions that benefit the family to confront the problems of distance education from the point of view of parents of female students in public primary schools in the city of Riyadh. The study used the descriptive survey method to suit the nature and objectives of the study. The study population included all parents of female primary school students in public schools in the city of Riyadh, who numbered (193,550). A guardian, according to statistics from the Ministry of Education (Riyadh Education Department, 1440 AH). A cluster random sample was chosen, and the sample reached (285) parents. The study used the questionnaire, which is “a specific form of statements and questions aimed at collecting data from the study members. The most prominent findings of the study are: that the feelings of parents of female primary school students in schools Government responsibilities during distance education were high. The most prominent challenges facing parents in distance education is the increase in the costs of electronic devices. There are no statistically significant differences on the axis of family responsibilities during distance education, and the axis of educational solutions to confront the problems of distance education due to the variable (academic qualification). There are statistically significant differences on the challenges facing the family in distance education due to the variable (academic qualification).
Keywords: family, distance education, primary schools.