دور التمكين التنظيمي في تحقيق القدرة التنافسية لدى مديرات مدارس التعليم العام بجدة (تصور مقترح)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

المستخلص

هدفت الدراسة معرفة دور التمكين التنظيمي في تحقيق القدرة التنافسية لدى مديرات مدارس التعليم العام بجدة، وكذلك الكشف عن الفروق بين آراء أفراد عيِّنة الدراسة تبعاً لمتغيري المؤهل الأكاديمي والخبرة الإدارية. ووضع تصور مقترح لدور التمكين التنظيمي في تحقيق القدرة التنافسية لدى مديرات مدارس التعليم العام بجدة، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع مديرات مدارس التعليم العام بمدينة جدة، والبالغ عددهن (500) مديرة، تم اختيار عينة من مجتمع الدراسة، وبلغ حجم العينة (217) مديرة، واستخدمت الدراسة الاستبانة لجمع البيانات. وتوصلت نتائج الدراسة إلى:

أن دور التمكين التنظيمي في تحقيق القدرة التنافسية لدى مديرات مدارس التعليم العام بجدة على كل من مجال (التفويض، المشاركة، والاستقلالية) جاءت بدرجة متوسطة.
أن مستوى القدرة التنافسية لدى مديرات مدارس التعليم العام بجدة جاء بدرجة متوسطة.
أن هناك فروقاً في إجابات عينة الدراسة نحو دور التمكين التنظيمي في تحقيق القدرة التنافسية بمدارس التعليم العام تعزى إلى متغيري المؤهل الأكاديمي، والخبرة الإدارية ولجميع الأبعاد.
وقد بينت النتائج أنّ الفروق في إجابات عينة الدراسة لبعد التفويض والمشاركة جاءت لصالح فئة الماجستير، في حين أنّ الفروق في بعد الاستقلالية جاءت لصالح فئة "الدكتوراه".

وأخيرًا وضعت الباحثة تصوراً مقترحاً لدور التمكين التنظيمي في تحقيق القدرة التنافسية لدى مديرات مدارس التعليم العام بجدة.
الكلمات المفتاحية: الدور، التمكين التنظيمي، القدرة التنافسية.

عنوان المقالة [English]

The role of organizational empowerment in achieving competitiveness among female principals of public education schools in Jeddah (a proposed scenario)

المؤلف [English]

  • Amal Abdullah BinMrdah
Department of Educational Leadership and Policy, College of Education, King Khalid University, Kingdom of Saudi Arabia.
المستخلص [English]

The study aimed to determine the role of organizational empowerment in achieving competitiveness among female principals of public education schools in Jeddah, as well as revealing differences between the opinions of the study sample members according to the variables of academic qualification and administrative experience. A proposed vision was developed for the role of organizational empowerment in achieving competitiveness among female principals of general education schools in Jeddah. The study followed the descriptive analytical approach, and the study population consisted of all female principals of general education schools in the city of Jeddah, numbering (500) principals. A sample was selected from the study population, and it amounted to the sample size was (217) female managers, and the study used a questionnaire to collect data. The results of the study concluded:
- The role of organizational empowerment in achieving competitiveness among female principals of public education schools in Jeddah in each of the areas of (delegation, participation, and independence) came to a moderate degree.
- The level of competitiveness among female principals of public education schools in Jeddah was moderate.
- -There are differences in the answers of the study sample regarding the role of organizational empowerment in achieving competitiveness in public education schools due to the variables of academic qualification and administrative experience and for all dimensions.
-The results showed that the differences in the study sample’s answers to the dimension of delegation and participation were in favor of the master’s category, while the differences in the independence dimension were in favor of the “doctor” category
Finally, the researcher developed a proposed vision for the role of organizational empowerment in achieving competitiveness among female principals of public education schools in Jeddah.
Keywords:
 role, organizational empowerment, competitiveness