درجة توافر أبعاد الذكاء التنافسي لدى إدارات مدارس التعليم الأهلي بمدينة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ مشارك بقسم الإدارة التربوية والتخطيط كلية التربية، جامعة أم القرى

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على درجة توافر أبعاد الذكاء التنافسي لدى إدارات مدارس التعليم الأهلي بمدينة جدة من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات وجهات نظر عينة الدراسة لدرجة توافر أبعاد الذكاء التنافسي لدى إدارات مدارس التعليم الأهلي بمدينة جدة التي تُعزى (للنوع، والمرحلة الدراسية). استخدم البحث المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي والاستبانة كأداة لجمع المعلومات، وتكونت عينة البحث من (187) معلم ومعلمة. توصل البحث إلى أنَّ درجة توافر الذكاء التنافسي بأبعاده لدى إدارات مدارس التعليم الأهلي بمدينة جدة جاء بدرجة كبيرة جدًّا، كما أشارت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد الدراسة حول درجة توافر أبعاد الذكاء التنافسي لدى إدارات مدارس التعليم الأهلي بمدينة جدة باختلاف النوع، في حين توجد فروق ذات دلالة إحصائية باختلاف المرحلة الدراسية. وأوصت الدراسة بإعداد نظام معلوماتي شامل وفقًا لنظام قانوني مُحكَم من قبل إدارة التعليم الخاص في إدارات التعليم، يشتمل على أفضل الممارسات لعمليات الذكاء التنافسي؛ وادراجها ضمن الأهداف الإستراتيجية لدى مدارس التعليم الأهلي في المملكة العربية السعودية، لتحقيق روية (2030)
الكلمات المفتاحية: الذكاء التنافسي، التعليم الأهلي، إدارات التعليم الأهلي.
 
 

عنوان المقالة [English]

Degree of availability of Competitive intelligence dimensions in private Education school administrations in Jeddah

المؤلفون [English]

  • Dr. Nesreen Ali Alzahrani
  • . Afnan Khaled Abdel Aziz Al-Afees
المستخلص [English]

The research aimed to identify the degree of availability of the dimensions of competitive intelligence in the administrations of private education schools in the city of Jeddah from the point of view of male and female teachers, and to reveal statistically significant differences between the averages of the viewpoints of the study sample on the degree of availability of the dimensions of competitive intelligence in the administrations of private education schools in the city of Jeddah, which is attributed to (gender and educational stage). The research used the descriptive method with its survey method and questionnaire as a tool for collecting information. The research sample consisted of (187) male and female teachers. The research found that the degree of availability of competitive intelligence dimensions in the administrations of private education schools in the city of Jeddah was very high. The results also indicated that there were no statistically significant differences between the responses of the study individuals regarding the degree of availability of the dimensions of competitive intelligence in the administrations of private education schools in the city of Jeddah, depending on the type. While there are statistically significant differences depending on the educational stage. The study recommended preparing a comprehensive information system in accordance with a legal system governed by the Special Education Department in the education departments, which includes best practices for competitive intelligence processes. And including it among the strategic goals of private education schools in the Kingdom of Saudi Arabia, to achieve the vision (2030).
 
Key words:
  Competitive intelligence, Private Education, Private Education Administrations.