فاعلية تقنية الواقع المعزز في تنمية التحصيل الدراسي والدافعية للتعلم في مادة العلوم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم بالصف السابع بدولة الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ بقسم المناهج وطرق تدريس كلية التربية الأساسية – دولة الكويت

2 أستاذ مشارك بقسم التربية الخاصة كلية التربية الأساسية – دولة الكويت

المستخلص

هدف البحث إلى الوقوف على مدى فاعلية تقنية الواقع المعزز في تنمية التحصيل المعرفي في مادة العلوم وفي تنمية الدافعية للتعلم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصف السابع بدولة الكويت، وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وقام الباحثان بإعداد اختبار تحصيلي في العلوم ومقياس الدافعية للتعلم، وتم التطبيق على عينة حجمها (21) طالبًا تم اختيارها بطريقة العينة المقصودة، من مدرسة الخندق المتوسطة بنين لصعوبات التعلم، وزعت على مجموعتين: ضابطة (11) طالبًا وتجريبية(10) طلاب. وقد كشفت النتائج عن أن تقنية الواقع المعزز ذات فاعلية بدرجة كبيرة في تنمية التحصيل الدراسي في العلوم وفي تنمية الدافعية للتعلم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم، حيث وجدت فروق دالة إحصائيا في القياس البعدي في الاختبار التحصيلي بمادة العلوم وعلى مقياس الدافعية للتعلم لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام الواقع المعزز، وعلى ضوء تلك النتائج نوصي بتبني تقنية الواقع المعزز في تدريس العلوم في مدارس التربية الخاصة، والعمل على تحويل الكتاب الدراسي إلى كتاب تفاعلي مدعم بمقاطع فيديوهات وصوت وصور ثلاثية الأبعاد، مع ضرورة تدريب المعلمين على توظيف تقنية الواقع المعزز.
الكلمات المفتاحية: الواقع المعزز، التحصيل الدراسي، الدافعية للتعلم، صعوبات التعلم.
 
 

عنوان المقالة [English]

the effectiveness of augmented reality technology in developing cognitive achievement

المؤلفون [English]

  • hany ali 1
  • abdaziz sadeq 2
المستخلص [English]

The research aimed to determine the effectiveness of augmented reality technology in developing cognitive achievement in science and in developing motivation to learn among students with learning disabilities in the seventh grade in the State of Kuwait. The quasi-experimental approach was used, and the researchers prepared an achievement test in science and a measure of motivation to learn. The application was carried out on a sample size of (21) students selected using the purposive sampling method, from Al-Khandaq Intermediate School for Boys for Learning Disabilities, distributed into two groups: control (11) students and experimental (10) students. The results revealed that augmented reality technology is highly effective in developing academic achievement in science and in developing motivation to learn among students with learning disabilities, as statistically significant differences were found in the post-measurement of the achievement test in science and on the learning motivation scale in favor of the experimental group that was studied using Augmented reality. In light of these results, we recommend adopting augmented reality technology in teaching science in special education schools. And work on transforming the textbook into an interactive book supported by video clips, audio and three-dimensional images. With the need to train teachers to use augmented reality technology.
 
Keywords: augmented reality, academic achievement, motivation to learn, Learning Disabilities.