تدريس الرّياضيّات باستخدام قناة "عين دروس" وأثره في تحسين التَّحصيل الرّياضي لدى طالبات الصف الثالث متوسط.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بقسم المناهج وطرق التدريس كلية التربية جامعة القصيم

2 أستاذ مناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية جامعة القصيم

المستخلص

هدف البحث إلى استخدام قناة "عين دروس" في تدريس وحده "الدوال التربيعية" من أجل تحسين التحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط في المتوسطة الثانية بمحافظة الرس، وتحديد الأسلوب المناسب لتوظيف قناة "عين دروس" في تدريس الرياضيات، واُتبعت المنهج الإجرائي. وشارك في تنفيذ التَّدخل الإجرائي الباحثة وطالبات الصف الثالث متوسط، وجرى تطبيق أربعه تدخلات إجرائية على مجموعة (تجريبية) بلغ عددها (20) طالبة، ومجموعة ضابطة بلغ عددها (23) طالبة لمقارنة نتائجهن مع المجموعة التجريبية. وتمثلت أداة البحث في أربع اختبارات بعدية أجريت بعد أربع تجارب تدريسيَّة، هي: التَّدريس باستخدام قناة "عين دروس" قبل الدَّرس، أو كمعلم، أو كمساعد معلم، أو كواجب منزلي، ومقارنتها بالطريقة المعتادة، كذلك تم استخدام بطاقتي الملاحظة والمقابلة للاستفادة منها في عمليات التأمل. وخلصت الدِّراسة إلى أن للتدريس باستخدام قناة عين دروس أثرًا في تحسين التَّحصيل الدِّراسي لدى طالبات الصف الثالث متوسط المشاركات في البحث، عندما يُستخدم كمساعد معلم، وقبل الدَّرس. وخلص البحث إلى تقديم مقترح عملي يمكن أن يساعد في توظيف قناة" عين دروس" في تحسين التَّحصيل الرّياضي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط وفقاً لخمس مراحل. وفي ضوء هذه النتائج قدم البحث عدداً من الاستنتاجات والملاحظات التأملية ذات الصلة بتوظيف قناة "عين دروس" في تدريس الرياضيات.
الكلمات المفتاحية: قناة "عين دروس"، تدريس الرّياضيّات، التَّحصيل الدِّراسي.
 

عنوان المقالة [English]

Teaching Mathematics using the "IEN Ethraia" Channel and its Effect on Improving Mathematical Achievement Among Third-Grade Intermediate Students

المؤلفون [English]

  • Nouf Al-Atni 1
  • Dr. Rabab Al-Assaf 2
المستخلص [English]

The research aimed to use the " IEN Ethraia " channel in teaching the "quadratic functions" unit in order to improve the academic achievement of third-grade intermediate students in the Second Intermediate School in Al-Ras Governorate, and to determine the appropriate method for employing the " IEN Ethraia " channel in teaching mathematics, and the procedural approach was followed.
    The researcher and the third-grade intermediate students participated in the implementation of the procedural intervention, and four procedural interventions were applied to an experimental group of 20 students and a control group of 23 students to compare their results with the experimental group. The research tool consisted of four post-tests conducted after four teaching experiments, namely: teaching using the " IEN Ethraia " channel before the lesson, or as a teacher, or as a teacher's assistant, or as homework, and comparing them with the usual method.
The researcher also used two observation and interview cards to benefit from them in the reflection processes. The study concluded that teaching using the IEN Ethraia channel had an impact on improving the academic achievement of the participating third-grade intermediate students, when used as a teacher's assistant and before the lesson. The research concluded by presenting a practical proposal that can help in employing the " IEN Ethraia " channel to improve the mathematical achievement of third-grade intermediate students according to five stages. In light of these results, the research presented a number of conclusions and reflective observations related to the employment of the " IEN Ethraia " channel in teaching mathematics.
 
Keywords: " IEN Ethraia " channel, teaching mathematics, academic achievement