The Reflection of Love and Security Feelings on the Development of the Child's Leadership Personality in the Early Childhood Stage from the Perspective of Early Childhood Teachers in Qassim

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor in the Qassim University, College of Education, Department of Early Childhood

المستخلص

The study aimed to investigate the reflection of love and security feelings on the development of the child's leadership personality in the early childhood stage from the perspective of early childhood teachers in Qasim. The study used the analytical descriptive approach. The sample of the study consisted of 75 early childhood teachers. They were chosen randomly. The researcher used a questionnaire to collect data. The results revealed that the level of feelings of love and security among children in early childhood from the point of view of early childhood teachers in the city of Qasim is high as the total mean equals (4.28). The level of the leadership's personality among children in early childhood from the point of view of early childhood teachers in Qasim is high with a total mean of (4.14). There is a positive relationship between the level of feelings of love and security on the development of the leadership's personality of children in early childhood from the point of view of early childhood teachers in Qasim. Based on the results of the study, the researcher recommended the following: training parents on how to develop and communicate feelings of love and security to their children. Holding integrated programs for children of kindergarten age for both children and their families to maintain their level of leadership skills.
 
Keywords:
 love and security feelings, leadership personality, early childhood, early childhood teachers.
 

عنوان المقالة [English]

انعكاس مشاعر الحب

المؤلف [English]

  • د. جوهره فهد عبد العزيز الفهيد
المستخلص [English]

هدفت الدراسة إلى التعرف على انعكاس مشاعر الحب والأمان على تنمية الشخصية القيادية لدى الطفل في مرحلة الطفولة المبكرة من وجهة نظر معلمي الطفولة المبكرة في القصيم. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وتكونت عينة الدراسة من 75 معلماً ومعلمة لمرحلة الطفولة المبكرة. لقد تم اختيارهم بشكل عشوائي. واستخدمت الباحثة استبانة لجمع البيانات. وأظهرت النتائج أن مستوى مشاعر الحب والأمان لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من وجهة نظر معلمي مرحلة الطفولة المبكرة في مدينة القصيم مرتفع حيث بلغ الوسط الحسابي (4.28). مستوى الشخصية القيادية لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من وجهة نظر معلمي الطفولة المبكرة في القصيم مرتفع بمتوسط ​​حسابي (4.14). توجد علاقة إيجابية بين مستوى مشاعر الحب والأمان على تنمية الشخصية القيادية لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من وجهة نظر معلمي الطفولة المبكرة في القصيم. وبناء على نتائج الدراسة أوصت الباحثة بما يلي: تدريب الوالدين على كيفية تنمية وتوصيل مشاعر الحب والأمان لأبنائهم. عقد برامج متكاملة للأطفال في سن الروضة لكل من الأطفال وأسرهم للمحافظة على مستوى المهارات القيادية لديهم.
الكلمات المفتاحية:
مشاعر الحب والأمن، الشخصية القيادية، الطفولة المبكرة، معلمي الطفولة المبكرة.