Standardized Teaching: The System of Teaching English as a Foreign Language in Saudi Arabia that is Negatively Affecting Student Achievement

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية إيدجوود، ماديسون، ويسكونسن

المستخلص

The global significance of English as a lingua franca necessitates effective English language education worldwide, yet the standardized approach to teaching English as a Foreign Language (EFL) in Saudi Arabia has yielded suboptimal outcomes. This research explores the multifaceted barriers that Saudi students encounter in mastering English, highlighting systemic issues inherent in the current pedagogical strategies mandated by the Ministry of Education. Despite years of EFL instruction, Saudi students often graduate without achieving functional proficiency in English, as evidenced by their consistently low TOEFL scores. This study identifies several key issues: the uniform application of a rigid curriculum across diverse regions, the lack of teacher autonomy, the delayed introduction of English instruction, and the inadequate incorporation of local culture into teaching materials. Additionally, the centralized curriculum fails to accommodate varying student abilities and learning styles, leading to disengagement and poor retention of language skills. Drawing comparisons with Finland's decentralized and flexible educational model, which fosters teacher creativity and adapts to student needs, this research advocates for a paradigm shift in Saudi EFL education. Recommendations include introducing English at earlier educational stages, integrating culturally relevant content, prioritizing qualitative assessments over rote memorization, and tailoring instruction to accommodate different learning styles and proficiency levels. The proposed reforms aim to enhance both teacher effectiveness and student achievement in English, ultimately equipping Saudi students with the language skills necessary for global economic participation. This study underscores the critical need for a more adaptive, student-centered approach to EFL education in Saudi Arabia.
 
Keywords:
 Standardized Teaching, the System of Teaching, Negatively Affecting.
 

عنوان المقالة [English]

التدريس الموحد: نظام تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المملكة العربية السعودية يؤثر سلباً على تحصيل الطلاب

المؤلف [English]

  • Samaher Mohammad Almalhan Alghamdi
Master of Arts Degree in Education, Edgewood College, Madison, Wisconsin
المستخلص [English]

تتطلب الأهمية العالمية للغة الإنجليزية كلغة عالمية تعليمًا فعالًا في جميع أنحاء العالم، ومع ذلك فإن المنهج الموحد لتدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) في المملكة العربية السعودية قد حقق نتائج دون المستوى، ويستقصي البحث الحالي المعوقات المتعددة التي يواجهها الطلاب السعوديون في تعلم اللغة الإنجليزية، ويسلط البحث الحالي الضوء على القضايا المتأصلة في الاستراتيجيات التربوية الحالية التي فرضتها وزارة التعليم، وعلى الرغم من سنوات تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، يتخرج الطلاب السعوديون في كثير من الأحيان دون تحقيق الكفاءة الوظيفية في اللغة الإنجليزية، كما يتضح من درجاتهم المنخفضة باستمرار في اختبار اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (TOEFL)، كما تتناول هذه الدراسة العديد من القضايا الرئيسية: التطبيق الموحد للمناهج في الكثير من المناطق، والافتقار إلى استقلالية المعلم، وتأخر إدخال تعليم اللغة الإنجليزية، وعدم دمج الثقافة المحلية بشكل كافٍ في المواد التعليمية، إضافة إلى ذلك، يفشل المنهج الموحد في استيعاب قدرات الطلاب وأساليب التعلم المختلفة، مما يؤدي إلى عدم الارتباط بسوق العمل وضعف الاحتفاظ بالمهارات اللغوية، ومن خلال إجراء مقارنات مع النموذج التعليمي اللامركزي والمرن في فنلندا، والذي يعزز إبداع المعلمين ويتكيف مع احتياجات الطلاب، ويدعو هذا البحث إلى نقلة نوعية في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السعودية، ويوصي البحث بإدخال اللغة الإنجليزية في المراحل التعليمية المبكرة، ودمج المحتوى المرتبط ثقافيًا، وإعطاء الأولوية للتقييمات النوعية على الحفظ والاستظهار، وتصميم عملية التعلم لاستيعاب أنماط التعلم ومستويات الكفاءة المختلفة، وتهدف الإصلاحات المقترحة إلى تعزيز فعالية المعلمين وإنجاز الطلاب في اللغة الإنجليزية، وتزويد الطلاب السعوديين في نهاية المطاف بالمهارات اللغوية اللازمة للمشاركة الاقتصادية العالمية، وتؤكد هذه الدراسة على الحاجة الماسة إلى نهج أكثر تكيفًا يتمحور حول الطالب لتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المملكة العربية السعودية.
الكلمات المفتاحية: التدريس الموحد، النظام التدريسي، التأثير السلبي.