Utilizing e-Communities of Practice for Enhanced Teacher Professional Development

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor, Educational Technologies, Department of Curriculum and Teaching Methods, College of Education, Al-Imam Mohammad ibn Saud Islamic University (IMSIU), Riyadh, Saudi Arabia

المستخلص

sharing among educators, making the e-community of practices a crucial aspect of professional development for teachers to adapt to evolving educational needs. This study investigates the role of an e-community of practice (e-CoP) in facilitating the professional development of Saudi science and mathematics teachers through informal online groups. The study employs a mixed method approach, using surveys for quantitative data collection and observational methods for qualitative data acquisition. The study has utilised a purposive sampling approach where 10 teachers from 2 groups (5 each from the science and math’s groups) were recruited for data collection. Observations reveal active participation in e-CoPs and collaborative exchange of best practices, while surveys show successful communication channels despite time constraints, contributing to skill improvement on the platform. Collegial associations among teachers are often insufficient for meeting professional requirements. Research shows that e-CoPs practitioners have better understanding of content and teaching methods, stay informed about trends, and enable continuous learning. This enhances teachers' professional skills, enabling them to implement priority reforms like STEM (Science, Technology, Engineering and Math’s) integration and critical thinking development, making them relevant for career longevity and continuing professional development.
Keywords: Community of practice, Teachers, Professional Development, Telegram, Saudi Arabia.
 

عنوان المقالة [English]

توظيف مجتمعات الممارسة الإلكترونية في تعزيز التطوير المهني للمعلمين

المؤلف [English]

  • روان عبدالكريم عبدالله القرعاوي
المستخلص [English]

اكتسبت المنصات الإلكترونية عبر الإنترنت أهمية متزايدة كأحد صور التعلم التعاوني وتبادل المعرفة بين المعلمين، بما يشير إلى دور مجتمع الممارسات الإلكتروني ودوره الحاسم في التطوير المهني للمعلمين للتكيف مع الاحتياجات التعليمية المتطورة، ويتناول البحث الحالي دور مجتمع الممارسة الإلكتروني (e-CoP) في تسهيل التطوير المهني لمعلمي العلوم والرياضيات السعوديين من خلال مجموعات العمل غير الرسمية عبر الإنترنت، ولقد تبنت الدراسة الحالية المنهج الكمكيفي، وذلك باستخدام الدراسات الاستقصائية لجمع البيانات الكمية وطرق الرصد للحصول على البيانات النوعية، كما استخدمت الدراسة عينة قصدية حيث تم اختيار 10 معلمين من مجموعتين (5 من كل من مجموعتي العلوم والرياضيات) لجمع البيانات، وكشفت الملاحظات التي تم إجراؤها عن المشاركة النشطة في مؤتمرات الأطراف الإلكترونية والتبادل التعاوني لأفضل الممارسات، في حين أظهرت الدراسات الاستقصائية وجود قنوات اتصال ناجحة على الرغم من ضيق الوقت، مما يسهم في تحسين المهارات على المنصة، وغالبًا ما تكون الارتباطات الجماعية بين المعلمين غير كافية لتلبية المتطلبات المهنية، وتظهر الأبحاث أن المشاركين لديهم فهم أفضل للمحتوى وطرق التدريس، وهم على اطلاع بالاتجاهات، ويمكّنون من التعلم المستمر بما يعزز المهارات المهنية للمعلمين، ويمكنهم من تنفيذ الإصلاحات ذات الأولوية مثل تكامل العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات (STEM) وتطوير التفكير النقدي، مما يجعلها ذات صلة بالعمر الوظيفي والتطوير المهني المستمر.
الكلمات المفتاحية: مجتمع الممارسة، المعلمون، التطوير المهني، منصة التليجرام، المملكة العربية السعودية.