تقييم مستوى تمكن طالبات مدارس التحفيظ المتوسطة في مدينة الرياض من مهارات تدبر القرآن الكريم من وجهة نظر معلماتهن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم المناهج وطرق التدريس،كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

10.21608/jehs.2024.391790

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى تمكن طالبات المدارس المتوسطة لتحفيظ القرآن الكريم من المهارات القرائية والدلالية والتأملية لتدبر القرآن الكريم، وتكونت عيّنة الدراسة من (104) معلمة من معلمات القرآن الكريم بالمدارس المتوسطة لتحفيظ القرآن الكريم بمدينة الرياض، ولتحقيق هدف الدراسة استخدمت الباحثة الاستبانة كأداةٍ لها، وكشفت نتائج الدراسة عن أن مستوى تمكن الطالبات من مهارات تدبر القرآن الكريم كانت متوسطة؛ حيث أتت المهارات التأملية بالمرتبة الأولى، يليها المهارات القرائية، ثم أخيراً المهارات الدلالية كأقل المهارات من حيث تمكن الطالبات منها.
وفي ضوء نتائج الدراسة تمت التوصية بإعداد دليل إرشادي للمعلمة يوضَّح فيه المهارات الرئيسة والفرعية لتدبر القرآن الكريم، وطرق تدريسها وإكسابها للمتعلمات، وتدريبهم عليها، وتطوير أساليب تقويم القرآن الكريم وتفسيره، وإقامة الندوات الدورية داخل المدرسة وفي حصص النشاط. 
الكلمات المفتاحية: مدارس التحفيظ، مهارات تدبر القرآن الكريم، طالبات المرحلة المتوسطة.

عنوان المقالة [English]

The extent to which female students in intermediate memorization schools in Riyadh are able to master the skills of contemplating the Holy Qur’an from the perspective of teachers

المؤلف [English]

  • Aziza Muhammad Al-Ajlan
المستخلص [English]

The current study aimed to reveal the extent to which female middle school students were able to memorize the Holy Qur’an with the reading, semantic, and reflective skills to contemplate the Holy Qur’an. The study sample consisted of (104) female teachers of the Holy Qur’an in middle schools for memorizing the Holy Qur’an in the city of Riyadh. To achieve the goal of the study, the researcher used the questionnaire as its tool. The results of the study revealed that the degree of female students’ ability to meditate on the Holy Qur’an was average. Reflective skills came in first place, followed by reading skills, then finally semantic skills as the least skills in terms of which female students were able to master them.
In light of the results of the study, it was recommended to prepare a guide for the teacher in which it explains the main and subsidiary skills for contemplating the Holy Qur’an, methods of teaching and imparting them to female learners, training them on them, developing methods for evaluating and interpreting the Holy Qur’an, and holding periodic seminars within the school and in activity classes.
Keywords: Memorization schools, skills of contemplating the Holy Qur’an, , middle school students.