توظيف إدارة المواهب لتحقيق القيادة الريادية بالمؤسسات التعليمية "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، تخصص الإدارة والاشراف التربوي، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2024.391802

المستخلص

هدفت الدراسة توظيف إدارة المواهب لتحقيق القيادة الريادية بالمؤسسات التعليمية، واستخدمت المنهج الوصفي، وجاءت مكونة من إطار عام شمل مقدمتها ومشكلتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها ومنهجها ومصطلحاتها والدراسات السابقة والتعليق عليها، ثم ثلاثة محاور، عرض المحور الأول الإطار الفكري لإدارة المواهب، وتناول المحور الثاني القيادة الريادية وأبرز أبعادها، بينما وضح المحور الثالث كيفية توظيف إدارة المواهب لتحقيق القيادة الريادية بالمؤسسات التعليمية، وأشارت أبرز النتائج إلى ما يلي: تتضمن  استراتيجية الموارد البشرية ثلاثة جوانب أساسية وهي: تحديد المواقع الوظيفية الحاسمة في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة للمنظمة، تطوير مخزون المواهب لمليء هذه المواقع، تطوير الممارسات المتميزة للمحافظة على مخزون المواهب وتحقيق التلاؤم ما بين مخزون المواهب والأهداف التي تسعى المنظمة لتحقيقها بهدف كسب التزام وولاء المواهب للمنظمة، تتمثل عناصر القيادة الريادية فيما يلي: القيادة الذاتية، اتخاذ القرارات بالإقناع والمناقشة والشورى، التحدث والتعلم في آن واحد، الذكاء المتجانس، تتمثل أبرز أبعاد القيادة الريادية فيما يلي: الإبداع، الرؤية الاستراتيجية، المبادأة والاستباقية، تحمل المخاطر، يمكن توظيف إدارة المواهب في تحقيق القيادة الريادية من خلال ما يلي:  توفير متطلبات إدارة المواهب، تنفيذ خطوات بناء استراتيجية المواهب البشرية، توفير متطلبات نجاح إدارة المواهب في إدارات التعليم، توفير المتطلبات المهارية والشخصية لتوظيف إدارة المواهب في تحقيق القيادة الريادية، تفعيل ممارسات القيادة الريادية بالمؤسسات التعليمية.
الكلمات المفتاحية: إدارة المواهب، القيادة الريادية، المؤسسات التعليمية.
 

عنوان المقالة [English]

Utilizing Talent Management to Achieve Entrepreneurial Leadership in Educational Institutions: An Analytical Study

المؤلف [English]

  • Naqiyah salem hussan al hattani
المستخلص [English]

This study aimed to utilize talent management to achieve entrepreneurial leadership in educational institutions. A descriptive methodology was employed, comprising a general framework that included the introduction, the problem statement, research questions, objectives, significance, methodology, terminology, previous studies, and commentary on these studies. The study was organized into three main sections: the first section presented the theoretical framework of talent management; the second section discussed entrepreneurial leadership and its key dimensions; while the third section illustrated how to employ talent management to achieve entrepreneurial leadership in educational institutions. The findings indicated that the human resources strategy includes three essential aspects: identifying critical job positions that contribute to the organization’s sustainable competitive advantage, developing a talent pool to fill these positions, and implementing exceptional practices to retain talent while ensuring alignment between the talent pool and the organization’s goals to foster commitment and loyalty. Key elements of entrepreneurial leadership were identified as: self-leadership, decision-making through persuasion, discussion, and consultation, simultaneous speaking and learning, and collective intelligence. The main dimensions of entrepreneurial leadership include creativity, strategic vision, initiative and proactivity, and risk-taking. Talent management can be employed to achieve entrepreneurial leadership through the following: providing talent management requirements, implementing steps to build a human talent strategy, ensuring the success of talent management in educational administrations, and providing the necessary skills and personal attributes for utilizing talent management to achieve entrepreneurial leadership, as well as activating entrepreneurial leadership practices in educational institutions.
Keywords: Talent Management, Entrepreneurial Leadership, Educational Institutions.