الممارسات التدريسية لمعلمي رياضيات الصف السادس الابتدائي بتوظيف الرياضيات المجتمعية لتنمية التفكير الهندسي لدى التلاميذ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارك- كلية التربية بجامعة تبوك

10.21608/jehs.2023.391922

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الممارسات التدريسية لمعلمي رياضيات الصف السادس الابتدائي بتوظيف الرياضيات المجتمعية لتنمية التفكير الهندسي لدى التلاميذ، ولتحقيق هدف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي باستخدام أداتي الدراسة وهما: أداة الملاحظة للزيارات الصفية، كما أعد أداة لجمع البيانات عبارة عن مقابلة كمية، وتكونت عينة الدراسة من (15) معلما من معلمي الرياضيات بمدينة تبوك بالمملكة العربية السعودية، حيث تم اختيار عينة الدراسة بصورة قصدية ممن استجابوا للباحث وتم عمل الزيارات الصفية والمقابلة الكمية لهم.
واظهرت نتائج الدراسة: أن المعلمين عموماً يتمتعون بمستوى متوسط من المعرفة والفهم لمفاهيم الرياضيات المجتمعية وتوظيفها في تنمية التفكير الهندسي، كما أظهرت النتائج مستوى متوسط في درجة اشراك المعلمين للطلاب في الانشطة والمشاريع المجتمعية التي تعزز من الفهم والتفكير الهندسي.
      كما توصلت الدراسة في مقابلة المعلمين الى أن تصورات المعلمين حول فاعلية الرياضيات المجتمعية في تنمية التفكير الهندسي بشكل عام كانت متوسطة.
وتوصلت الدراسة من خلال مقابلة المعلمين الى وجود تحديات تواجه معلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية عند تطبيق الرياضيات المجتمعية من اجل تنمية التفكير الهندسي لدى التلاميذ، حيث كانت بدرجة متوسطة.
      كما توصلت نتائج الدراسة الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى          الدلالة (α ≤ 0.05)  في تقديرات أفراد العينة حول تقديرهم لدرجة اشراك معلمي رياضيات الصف السادس الابتدائي للتلاميذ في الانشطة والمشاريع المجتمعية التي تعزز من الفهم والتفكير الهندسي, ومن نتائج الدراسة أيضا أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05)   في درجة توظيف معلمي رياضيات الصف السادس الابتدائي للرياضيات المجتمعية في دروس الهندسة وكذلك تصوراتهم لصالح المعلمين ذوي رتبة متقدم.
وبناء على النتائج التي توصلت اليها الدراسة أوصى الباحث بالعديد من التوصيات أهمها: تنفيذ برامج التطوير المهني المستهدفة لتزويد المعلمين بالمهارات والمعرفة اللازمة لدمج الرياضيات المجتمعية بشكل فعال في دروس الهندسة الخاصة بهم.
الكلمات المفتاحية: الممارسات التدريسية – الرياضيات المجتمعية – التفكير الهندسي.
 

عنوان المقالة [English]

explore the teaching practices of Sixth grade mathematics teachers in employing community-based mathematics to develop students' geometric thinking

المؤلف [English]

  • ali saleh
المستخلص [English]

mathematics teachers in employing community-based mathematics to develop students' geometric thinking. To achieve the study's objective, the researcher followed a descriptive approach using two study tools: a classroom observation tool and a quantitative interview tool. The study sample consisted of (15) mathematics teachers in Tabuk, Saudi Arabia, who were selected purposefully from those who responded to the researcher. Classroom visits and quantitative interviews were conducted with them.
The results of the study showed that, in general, teachers had an average level of knowledge and understanding of community-based mathematics concepts and their use in developing geometric thinking. The results also indicated a moderate level of teacher involvement in community-based activities and projects that enhance understanding and geometric thinking. Additionally, the study found, through teacher interviews, that teachers' perceptions of the effectiveness of community-based mathematics in developing geometric thinking were generally moderate. The study also revealed challenges faced by Sixth grade mathematics teachers when applying community-based mathematics to foster geometric thinking among students, with these challenges being of a moderate level. Moreover, the results of the study also found that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in the sample members’ estimates of their appreciation of the degree to which sixth-grade mathematics teachers involve students in community activities and projects that enhance understanding and geometric thinking. Among the results of the study there is also that statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the degree to which sixth-grade mathematics teachers employ community mathematics in engineering lessons, as well as their perceptions, in favor of teachers with advanced rank.
Based on the results of the study, the researcher recommended several recommendations, the most important of which are: Implementing targeted professional development programs to provide teachers with the skills and knowledge necessary to effectively integrate community mathematics into their engineering lessons.
Keywords: Teaching practices - community mathematics - engineering thinking.