مستوى الوعي بالنانو تكنولوجي وعلاقته بالرغبة المنتجة لدى طالبات قسم الرياضيات بالكلية الجامعية بالليث

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد، بقسم المناهج وطرق التدريس - كلية التربية -جامعة أم القرى.

10.21608/jehs.2024.392818

المستخلص

هدف البحث إلى قياس مستوى الوعي بالنانو تكنولوجي لدى طالبات قسم الرياضيات بالكلية الجامعية بالليث بجامعة أم القرى، وقياس الرغبة المنتجة لديهن، وكذلك تقصي طبيعة العلاقة بين مستوى الوعي بالنانو تكنولوجي والرغبة المنتجة لدى أفراد العينة، وقد اعتمد البحث المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام اختبار يقيس مستوى الوعي بالنانو تكنولوجي من إعداد الباحثة ويتكون من بعدين هما: الوعي بمفاهيم النانو تكنولوجي، والوعي بتطبيقات النانو تكنولوجي، والأداة الثانية مقياس الرغبة المنتجة والذي تناول مجالين المجال الأول: إدراك قيمة وطبيعة الرياضيات بالنظر إليها بأنها واقعية ومفيدة، والمجال الثاني: الإيمان بكفاءة الفرد واجتهاده، وتم تطبيقها في الفصل الدراسي الثاني لعام 1445هـ على عينة عشوائية مكونة من (30) طالبة من طالبات قسم الرياضيات بالكلية الجامعية بالليث، واستخدمت الباحثة المعالجات الإحصائية اختبار "ت" لعينة واحدة (One-Sample T test)، لتحديد مستوى الوعي بالنانو تكنولوجي لدى طالبات العينة، والتكرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والأوزان النسبية لوصف الاستجابات على مقياس الرغبة المنتجة، ومعامل "بيرسون" (Pearson's coefficient)، للتحقق من الدلالة الإحصائية للعلاقة الارتباطية بين درجات الطالبات على اختبار الوعي بالنانو تكنولوجي ودرجاتهن على مقياس الرغبة المنتجة، وأشارت نتائج البحث إلى أن مستوى الوعي بالنانو تكنولوجي أقل من المتوسط لدى أفراد العينة، وأن الرغبة المنتجة تتوافر لديهن بدرجة كبيرة، كما توصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية ضعيفة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين مستوى الوعي بالنانو تكنولوجي ودرجة الرغبة المنتجة لدى أفراد العينة.
الكلمات المفتاحية:
الوعي بالنانو تكنولوجي- الرغبة المنتجة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The level of awareness of nanotechnology and its relationship to productive desire among female students of the Mathematics Department at Al-Leith University College

المؤلف [English]

  • D. Maeen bint Sanad Al-Zubaidi
المستخلص [English]

The research aimed to measure the level of nanotechnology awareness among Mathematics Department female students at Al-Lith College, Umm Al-Qura University, measure their productive disposition, and investigate the relationship between the level of nanotechnology awareness and productive disposition among the sample.  he research adopted the descriptive method, and to achieve its objectives, a test was used to measure the level of nanotechnology awareness, prepared by the researcher. The test consisted of two dimensions: awareness of nanotechnology concepts and awareness of nanotechnology applications. The second tool was the productive disposition scale, which addressed two areas: the first was the perception of the value and nature of mathematics as realistic and useful, and the second was the belief in the individual’s competence and diligence. The study was conducted in the second semester of the academic year 1445 AH on a random sample of 30 students from the Mathematics Department at Al-Lith University College. The researcher used statistical treatments, including the One-Sample T-test, to determine the level of nanotechnology awareness among the sample students, as well as frequencies, percentages, means, standard deviations, and relative weights to describe the responses on the productive disposition scale. Pearson's coefficient was used to verify the statistical significance of the correlation between the students’ scores on the nanotechnology awareness test and their scores on the productive disposition scale. The results of the research indicated that the level of nanotechnology awareness among the sample members was below average, while productive disposition was significantly high. The results also found a weak but statistically significant correlation at the 0.05 significance level between the level of nanotechnology awareness and the degree of productive disposition among the sample members
.
Keywords:
 
 Nanotechnology Awareness - Productive Disposition.