المهارات اللازمة للتعليم الرقمي ومدى تمكن معلمي المرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة منها "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم المناهج وطرق التدريس وتقنيات التعليم كلية التربية، جامعة طيبة

المستخلص

هدفت الدراسة تحديد المهارات اللازمة للتعليم الرقمي ومدى تمكن معلمي المرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة منها، واستخدمت المنهج الوصفي مع الاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة بلغت (422) معلماً ومعلمة بالمرحلة المتوسطة موزعين وفق متغيرات (النوع/ التخصص/ المؤهل)، وأشارت النتائج إلى أن موافقة أفراد عينة الدراسة على المهارات اللازمة للتعليم الرقمي لمعلمي المرحلة المتوسطة جاءت مرتفعة، كما أشارت النتائج إلى أن مستوى امتلاك معلمي المرحلة المتوسطة لمهارات التعليم الرقمي للازمة لهم جاء منخفضاً في الإجمال، وأوضحت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع، كما أشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير التخصص فيما يتعلق بتحديد المهارات اللازمة للتعليم الرقمي بينما وجدت فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير التخصص فيما يتعلق بمستوى تمكن المعلمين من هذه المهارات لصالح ذوي التخصص العلمي، وأشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير المؤهل فيما يتعلق بالمهارات اللازمة للتعليم الرقمي لمعلمي المرحلة المتوسطة، بينما وجدت فروق دالة إحصائيا ًفي استجاباتهم تعزى لمتغير التخصص فيما يتعلق بالتمكن من هذه المهارات لصالح ذوي المؤهل التربوي.
الكلمات المفتاحية: المهارات الرقمية، التعليم الرقمي، المرحلة المتوسطة، الكفاءات التربوية الرقمية.

عنوان المقالة [English]

The Necessary Skills for Digital Education and the Extent to Which Middle School Teachers in Medina Possess Them: A Field Study

المؤلف [English]

  • Dr. Khaled Marei Mohammed Al-Qahtani
المستخلص [English]

This study aimed to identify the necessary skills for digital education and the extent to which middle school teachers in Medina possess them. A descriptive methodology was employed, with a questionnaire used to collect data. The study was applied to a sample of 422 male and female middle school teachers, distributed according to the variables of (gender/specialty/qualification). The results indicated that the study sample strongly agreed on the necessary skills for digital education for middle school teachers. However, the results also showed that the level of middle school teachers' possession of the necessary digital education skills was generally low. The study results indicated that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample attributed to the gender variable. Additionally, there were no statistically significant differences in the responses of the study sample attributed to the specialty variable regarding the identification of the necessary skills for digital education, while there were statistically significant differences attributed to the specialty variable regarding the level of teachers' proficiency in these skills in favor of those with a scientific specialization. The results also indicated that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample attributed to the qualification variable regarding the necessary skills for digital education for middle school teachers, while there were statistically significant differences in their responses attributed to the qualification variable regarding proficiency in these skills in favor of those with an educational qualification.
Keywords: Digital Skills, Digital Education, Middle School, Digital Pedagogical Competencies.