دراسة وصفية لتحديد مدي انتشار اضطرابات التواصل اللغوي لدى أطفال ما قبل المدرسة (دراسة تطبيقية في المؤسسات الصحية – محافظة جنوب الشرقي – سلطنة عُمان)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه في الصحة النفسية أخصائي علاج امراض الكلام واللغة

المستخلص

يًعد التواصل اللغوي جزءاً لا يتجزأ من السلوك البشري، إن القدرة على التواصل مع الآخرين مهارة أساسية من مهارات التفاعل الاجتماعي والوجود الإنساني، إن اكتساب اللغة في البشر وقدرتهم على التحدث والنطق والتعبير عن احتياجاتهم اليومية تعتبر نمط أساسي من مراحل النمو والتواصل بين الأفراد لذا أي مشكلة في مراحل تطور النمو تؤثر بشكل كبير على المهارات اللغوية والسلوكيات الاجتماعية والأكاديمية للأطفال. وقد هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى انتشار اضطرابات التواصل اللغوي عند الأطفال المتابعين في عيادة علاج أمراض الكلام واللغة في مستشفى صور المرجعي محافظة جنوب الشرقية سلطنة عُمان. وتم استخدام المنهج الوصفي المستعرض بالتطبيق على عينة تتضمن (189) من الأطفال مرحلة ما قبل المدرسة التي يتراوح أعمارهم ما بين (3-6) سنوات من المتابعين في عيادة علاج امراض الكلام واللغة في مستشفى صور المرجعي محافظة جنوب الشرقية بداية من شهر يناير إلى شهر ديسمبر عن عام 2019، والمحولون من العيادات الداخلية أو الخارجية أو الحضور بشكل مباشر لعيادة علاج أمراض الكلام واللغة لتشخيص والعلاج. وتم تصميم استمارة استبيان لجمع المعلومات الاجتماعية والصحية والديمغرافية ونوع فئة الاضطراب لكل جنس (ذكر أو أنثي) من الأطفال المتابعين في عيادة علاج أمراض الكلام واللغة. يتوافق هذا التصميم مع برنامج "الشفاء ثري بلس" الأساسي الذي تستخدمه وزارة الصحة العمانية في تسجيل كافة بيانات الرعاية الصحية للمرضي المتابعين، مع تصميم برنامج علاجي من المنبهات الحسية (السمعية والبصرية والحركية) للأصوات نطق الحروف الهجائية والكلام لتقييم وتشخيص وتحديد نوع اضطرابات التواصل اللغوي عند الأطفال مرحلة ما قبل المدرسة. وأسفرت النتائج عن وجود انتشار اضطرابات التواصل اللغوي بين الأطفال مرحلة ما قبل المدرسة سواء كانت على متغير العمر، والنوع الاجتماعي، أو نوع فئة اضطراب التواصل اللغوي في (اللغة أو الكلام، أو النطق، أو الصوت) أو المنطقة، أو العلاقات الأسرية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A descriptive study to determine the prevalence of language communication disorders among pre-school children (an applied study in health institutions - South East Governorate - Sultanate of Oman (

المؤلف [English]

  • Osama Roshdi Mohamed Attia
المستخلص [English]

Language communication is an integral part of human behavior. The ability to communicate with others is a basic skill of social interaction and human existence. Language acquisition in humans and their ability to speak, pronounce and express their daily needs is a basic pattern of growth and communication between individuals. Therefore, any problem in the developmental stages of growth greatly affects the language skills, social and academic behaviors of children. This study aimed to determine the prevalence of language communication disorders among children followed up in the Speech and Language Pathology Clinic at Sur Reference Hospital, South Al Sharqiyah Governorate, Sultanate of Oman. The descriptive cross-sectional approach was used by applying it to a sample of (189) preschool children aged between (3-6) years who were followed up in the Speech and Language Pathology Clinic at Sur Reference Hospital, South Al Sharqiyah Governorate, starting from January to December 2019, and who were referred from inpatient or outpatient clinics or attended directly to the Speech and Language Pathology Clinic for diagnosis and treatment. A questionnaire was designed to collect social, health, demographic and disorder category information for each gender (male or female) of children being followed up in the speech and language clinic. This design is consistent with the basic “Shifa 3 Plus” program used by the Omani Ministry of Health to record all healthcare data for the followed-up patients, with the design of a therapeutic program of sensory stimuli (auditory, visual and motor) for sounds, pronunciation of letters and speech to assess, diagnose and determine the type of language communication disorders in preschool children. The results showed the prevalence of language communication disorders among preschool children, whether according to the variable of age, gender, or type of language communication disorder category in (language or speech, pronunciation, or sound), region, or family relationships.