معوقات مشاركة المرأة السعودية ذات الإعاقة في تحقيق رؤية المملكة 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بكلية التربيه قسم التربية الخاصة جامعة حائل

المستخلص

       هدفت الدراسة إلى استطلاع آراء أعضاء هيئة التّدريس في كلية التربية /جامعة حائل في التحديات التي تواجه مشاركة المرأة السعودية ذات الإعاقة في رؤية المملكة الطموحة2030؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي، وقد صمم الباحث أدوات المادة البحثية لتحقيق أهداف، تمثلت تلك الأدوات بإعداد استبانة لاستطلاع رأي أخصائيات التربية الخاصة في التحديات التي تواجه مشاركة المرأة السعودية ذات الإعاقة،  تم تطبيقها بعد تحكيم الاستبانة، وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية، وذلك لتحديد  التحديات التي تواجه مشاركة المرأة السعودية ذات الإعاقة، واستخدمت مجموعة من الأساليب الإحصائية وصولًا للنتائج والمتمثلة باستخدام(المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، وحساب قيمة ف) وبعد التحليلات الإحصائية تم الوقوف على التحديات التي تواجه مشاركة المرأة السعودية ذات الإعاقة. كانت النتائج كما هو موضح في الجداول؛ إذ إن المتوسط الحسابي لجميع المجالات مرتفع، مما يدلل على وجود تحديات تواجه المرأة ذات الإعاقة، وقد جاء ترتيب المجالات الستة  ترتيبًا منطقيًا، إذ إن المجال الثالث وهو البيئة الممكنة للمشاركة، وقد أخذ المرتبة الأولى وحاز على متوسط حسابي (4.51( ثم يأتي – مجال الرعاية الصحية -  خدمات التعليم- ثم الجوانب الثقافية – الدعم المالي-، أما مجال القوانين والتشريعات فقد حصل على أدنى متوسط وهو: ( 3.65 )، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، من أهمها- العمل على تحسين الثقافة الحقوقية للمرأة ذات الإعاقة، ودعم تعليمها وتثقيفها أسوة بغيرها من الفتيات والنساء غير المعاقات .
الكلمات المفتاحية: التحديات - مشاركة  المرأة – ذات الإعاقة – رؤية المملكة2030
 
 
 

عنوان المقالة [English]

participation of Saudi Women with Disabilities in Achieving Vision 2030: A Study on Challenges and Empowerment Mechanisms

المؤلف [English]

  • Dr. Haya M. Alsardia
المستخلص [English]

The study aimed to explore the perspectives of faculty members at the College of Education, University of Hail, regarding the challenges faced by Saudi women with disabilities in contributing to Saudi Arabia’s Vision 2030. To achieve the study's objectives, the researcher adopted a descriptive methodology and designed research tools tailored to them. These tools included a questionnaire developed to gather the opinions of special education specialists about the challenges encountered by Saudi women with disabilities. The questionnaire was implemented after undergoing validation and was distributed to a randomly selected sample to identify these challenges.
A set of statistical methods, including the calculation of the arithmetic mean, standard deviation, and F-value, was employed to analyze the data and derive the results. The statistical analyses highlighted the challenges confronting Saudi women with disabilities. The results, as illustrated in the tables, indicated that the arithmetic mean for all domains was high, signifying the existence of significant challenges. The six domains were ranked logically, with the third domain—"the enabling environment for participation" ranking first with an arithmetic mean of 4.51. This was followed by the domains of healthcare, educational services, cultural aspects, and financial support. Meanwhile, the domain of "laws and legislation" scored the lowest arithmetic mean of 3.65. The study concluded with several recommendations, the most notable of which were enhancing the legal awareness of women with disabilities and supporting their education and empowerment, ensuring they are treated equally to their non-disabled peers.
 
Keywords: Challenges - Women's participation - Disability - Saudi Vision2030