درجة توافر الجدارات الوظيفية لدى مديري مدارس التعليم العام بمدينة بريدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ، قسم القيادة التربوية، كلية التربية، جامعة القصيم

2 باحث دكتوراة، تخصص القيادة التربوية، قسم القيادة التربوية، كلية التربية، جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر الجدارات الوظيفية لدى مديري مدارس التعليم العام بمدينة بريدة، وقد تكون مجتمع البحث من مديري مدارس التعليم العام في مدينة بريدة بالمملكة العربية السعودية واشتملت عينة الدراسة على (123) مدير ومديرة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي كمنهج للدراسة، واستخدمت الاستبانة كأداة للدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى أن كل من القيادة الفعالة – المشاركة المجتمعية - التنمية المهنية- الإشراف المدرسي- الجدارة الفنية-الجدارة الشخصية من وجهة نظر المديرين جاءت بدرجة استجابة (عالية)، وأوصت الدراسة بالتوسع في تفعيل دور المدرسة في الشراكة مع المجتمع المحلي وتوفير برامج تدريب وتطوير لمديري المدارس الجدد لتحقيق متطلبات القيادة الفعالة، وبرامج تدريبية لمديري المدارس في مجالات القيادة والإدارة والتأثير في فريق العمل واستخدام التكنولوجيا، كما تم اقتراح إجراء مزيدا من البحوث في دور التكنولوجيا الرقمية في تعزيز الجدارات الوظيفية لمديري المدارس، وأثر كفاءة مديري المدارس على تحصيل الطلاب.
الكلمات المفتاحيه: القيادة والإشراف المدرسي، عمليات التعليم والتعلم، الجودة والاعتماد، التنمية المهنية، المشاركة المجتمعية.

عنوان المقالة [English]

The Degree of Availability of Functional Competencies for principals of public education schools in Buraidah city

المؤلفون [English]

  • Ibrahim Hanash Saeed Alzahrani 1
  • Khalaf Saleh ALharbi 2
  • Shaim Obaid ALharbi 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify The Degree of Availability of Functional Competencies for principals of public education schools in Buraidah city.The research community consisted of public school principals in Buraydah in the Kingdom of Saudi Arabia, and the study sample included (123) male and female principals. The study relied on the descriptive survey method and used the questionnaire as the study data collection tool. The study concluded that effective leadership, community participation, professional development, school supervision, technical competence, and personal competence all came with a (high) degree of response. The study recommended expanding the activation of the school’s role in partnership with the local community and providing training and development programs for new school principals to achieve the requirements of effective leadership, and training programs for school principals at leadership and management, curriculum development and use of technology. The study suggested making more researches about the role of digital technology in enhancing Job competencies of school principals, and the impact of school principals’ competence on student achievement.
Keywords: School Leadership and Supervision, Teaching and Learning Processes, Quality and Accreditation, Professional Development, Community Engagement.