جودة المناخ الأسري وعلاقته بالاتزان الانفعالي والحصانة النفسية لدى عينة من طالبات الصفوف العليا لمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم علم النفس، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على لعلاقة بين جودة المناخ الاسري وكلا من الاتزان الانفعالي والحصانة النفسية لدى طالبات الصفوف العليا بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة جدة ،حيث تكونت العينة العشوائية من (113) طالبة من الصفي الخامس والسادس الابتدائي، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وتم تحليل البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لمعرفة المستويات لمحور الدراسة ومعامل ارتباط بيرسون لإيجاد العلاقة بين المتغيرات واختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين للكشف عن الفروق بين متوسطات الدرجات تبعا لمتغير الصف، وأسفرت النتائج عن  أن الطالبات في صفوف المرحلة الابتدائية من الصفوف العليا يتمتعن بدرجة متوسطة على التوالي من جودة المناخ الاسري والحصانة النفسية والاتزان الانفعالي وأيضا وجود علاقة ارتباطية داله موجبة بين كلا من جودة المناخ الاسري والاتزان الانفعالي والحصانة النفسية وكانت فروق النتائج لصالح طالبات الصف السادس الابتدائي .
الكلمات المفتاحية: جودة المناخ الاسري، الاتزان الانفعالي، الحصانة النفسية.
 
 

عنوان المقالة [English]

The quality of family climate and its relation to the emotional balance and psychological immunity among the upper grades students at primary school girls in Jeddah.

المؤلف [English]

  • Khadeja jamil halawani
المستخلص [English]

The current study aimed to find the relationship between the quality of the family climate and both emotional balance and psychological immunity among female students in the upper grades in primary schools in the city of Jeddah, where the random sample consisted of (113) female students from the fifth and sixth grades of primary school, and the researcher used the comparative descriptive method, and as Arithmetic means and standard deviations were used in the analysis to determine The levels of the focus of the study, the Pearson correlation coefficient to find the relationship between the variables, and the t-test to detect differences between the average scores according to the grade variable. The results revealed that female students in the primary school classes from the upper grades enjoy an average degree, respectively, of the quality of the family climate, psychological immunity, and emotional balance, and there is also a correlational relationship. A positive function between the quality of the family climate and balance Emotional and psychological immunity. The differences in results were in favor of sixth-grade female students.
Keywords: quality of family climate, emotional balance, psychological immunity.