تقويم مقرر مهارات الدراسة الجامعية وتدريسه من وجهة نظر الطالبات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدف البحث إلى تقويم مقرر مهارات الدراسة الجامعية وتدريسه بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية من وجهة نظر الطالبات، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة البحث في الاستبانة. وتكونت عينة البحث من (307) طالبة من طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. وتتلخص نتائج البحث في أن تقويم مقرر مهارات الدراسة الجامعية وتدريسه في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية جاءت نتائجه ملاءمة بدرجة كبيرة جدًا من وجهة نظر الطالبات؛ وتشمل الأهداف ونواتج التعلم، المحتوى، الأنشطة التعليمية، وأساليب التقويم، والإخراج الفني. وجاء تقويم التدريس ملاءم بدرجة كبيرة جدًا من وجهة نظر الطالبات، ويشمل: التهيئة لتدريس المقرر، وإستراتيجيات تدريس المقرر، وتوظيف التقنية في التدريس. 
وعليه توصي الباحثة بما يلي: الأخذ بعين الاعتبار وجهة نظر الطالبات والاهتمام بالمقررات التي تنمي المهارات الجامعية. توسيع تطبيق مقرر مهارات الدراسة الجامعية. تدريس مقرر مهارات الدراسة الجامعية إلزاميًا بدل أن يكون اختياريًا.
الكلمات المفتاحية: مقرر المهارات الجامعية، تقويم المهارات الجامعية، تدريس المهارات الجامعية.
 

عنوان المقالة [English]

Evaluating the Course “University Study Skills” and Its Teaching from Female Students’ Perspecti

المؤلف [English]

  • By: Halalah bint Barak Al-Shammari
المستخلص [English]

This study aimed to evaluate the “University Study Skills” course and its teaching at Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University from the perspective of female students. The research employed a descriptive survey method, with a questionnaire as its primary tool. The study sample consisted of 307 female students from Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University. The findings revealed that the evaluation of the “University Study Skills” course and its teaching was perceived as highly appropriate from the students’ perspectives. This included the course objectives and learning outcomes, content, educational activities, assessment methods, and visual presentation. The evaluation of the teaching itself was also deemed highly appropriate, encompassing the preparation for teaching the course, the teaching strategies used, and the integration of technology in instruction.
Based on these findings, the researcher recommends the following:
• Taking into account students’ perspectives and focusing on courses that enhance university-level skills.
• Expanding the implementation of the “University Study Skills” course.
• Making the “University Study Skills” course mandatory rather than optional.
Keywords: University Study Skills Course, Evaluation of University Skills, Teaching University Skills.