مدى إســــــهام الاعتماد الأكاديمي في تحسين جودة التعليم في برامج بكالوريوس اللغة العربية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس: بحث مختلط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس اللغة العربية المشارك بقسم المناهج وطرق التدريس كلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مدى إسهام الاعتماد الأكاديمي في تحسين جودة التعليم في برامج بكالوريوس اللغة العربية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، والكشف عن مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابة العينة تُعزى لمتغير الجامعة، ومتغير عدد سنوات الخدمة في التعليم الجامعي. ولتحقيق أهداف البحث اتبع البحث منهج البحث المختلط ذي التصميم المتقارب المتوازي. وتكونت عينة البحث من 131عضو هيئة تدريس من خمسة برامج بكالوريوس لغة عربية في خمس جامعات. وجُمعت البيانات باستخدام استبانة ومقابلة جماعية مُركّزة. وأسفرت النتائج عن إسهام الاعتماد الأكاديمي في تحسين جودة التعليم في برامج بكالوريوس اللغة العربية بمستوى عالٍ. ولم تكشف النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابة العينة تُعزى لمتغير الجامعة، ولمتغير عدد سنوات الخدمة في التعليم الجامعي. وقدم البحث عددًا من التوصيات والاقتراحات في ضوء نتائج البحث.
الكلمات المفتاحية: الاعتماد الأكاديمي، برامج بكالوريوس اللغة العربية، جودة التعليم في برامج بكالوريوس اللغة العربية

عنوان المقالة [English]

The level to which academic accreditation contributes to improving the quality of learning in Arabic language bachelor’s programs from the perspective of faculty members: mixed-method research

المؤلف [English]

  • Dr. Mohammed Abduljabbar M. Alsulami
المستخلص [English]

Abstract: The research aimed to identify the level to which academic accreditation contributes to improving the quality of learning in Arabic language bachelor's programs from the perspective of faculty members, and to reveal the extent to which there are statistically significant differences between the means of the participants to the variables of university and the number of years of service in university education. To achieve the research goals, the research followed a mixed research approach with a parallel convergent design. The research sample consisted of 131 faculty members from five Arabic language bachelor's programs in five universities. Data were collected using a questionnaire and a focus group interview. The results showed that academic accreditation contributes to improving the quality of learning in Arabic language bachelor's programs at a high level. The results did not reveal statistically significant differences between the means of the participants to the variables of the university and the number of years of service in university education. The research gave recommendations and suggestions in light of the research results.
 
Key words:
 academic accreditation, Arabic language bachelor's programs, quality of learning in Arabic language