دافعية التعلم لدى الطلبة الصم وضعاف السمع بجامعة الملك سعود في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، قسم التربية الخاصة مسار الصم وضعاف السمع، جامعة الملك سعود

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن واقع دافعية التعلم لدى الطلبة الصم وضعاف السمع بجامعة الملك سعود، والتحقق من الفروق في مستوى الدافعية للتعلم لديهم، والتي تعزى إلى متغير نوع الجنس، ونوع الإعاقة السمعية. وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام أداة الاستبانة. وتألفت عينة الدراسة من (91) من الطلبة الصم وضعاف السمع بجامعة الملك سعود. وأشارت النتائج إلى أن مستوى الدافعية للتعلم ككل لدى الطلبة الصم وضعاف السمع قد جاءت بدرجة عالية في جميع الأبعاد حيث كانت على التوالي (العلاقات مع الأقران، إرضاء المعلم، الحاجة للإنجاز وإتقان الأهداف، إرضاء الوالدين وتوقعاتهم، توقعات النجاح، الدافع للمعرفة). كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية للتعلم لدى الطلاب الصم وضعاف السمع تعزى لنوع الجنس (ذكر - أنثى) لصالح الذكور. كما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية للتعلم لدى الطلاب الصم وضعاف السمع تعزى لنوع الإعاقة (الصم – ضعاف السمع)، حيث كانت قيمة (ت) للدافعية للتعلم ككل وفي كل بعد من الأبعاد غير دالة إحصائيًا. 
الكلمات المفتاحية: دافعية التعلم، الطلاب الصم، الطلاب ضعاف السمع.
 

عنوان المقالة [English]

The Reality of the Motivation of Learning among Deaf and Hearing Impaired Students at King Saud

المؤلف [English]

  • Meshael Obaid
المستخلص [English]

The aim of this study was to investigate the reality of learning motivation among deaf and hard-of-hearing students at King Saud University, and to examine the differences in the level of learning motivation based on the variables of gender and type of hearing impairment. The study adopted a descriptive analytical approach and used a questionnaire as a data collection tool. The study sample consisted of 91 deaf and hard-of-hearing students at King Saud University. The results indicated that the overall level of learning motivation among the deaf and hard-of-hearing students was high across all dimensions, which included: (peer relationships, teacher satisfaction, the need for achievement and mastering goals, parental satisfaction and expectations, expectations of success, and the motivation for knowledge). The results also showed statistically significant differences in the level of learning motivation between male and female students, with males showing higher motivation. However, no statistically significant differences were found in the level of learning motivation based on the type of hearing impairment (deaf vs. hard of hearing).
Keywords: Learning motivation, deaf students, hard-of-hearing students.