استراتيجيات تنمية قيم التعلم التعاوني في ضوء الفكر التربوي الإسلامي؛ دراسة تأصيلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك، قسم السياسات التعليمية كلية التربية، جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تأصيل مفهوم التعلم التعاوني في ضوء الفكر التربوي الإسلامي، مع بيان خطوات تطبيق استراتيجية التعلم التعاوني وضوابطه، والكشف عن قيم التعلم التعاوني في ضوء الفكر التربوي الإسلامي، في الجوانب الإيمانية، والاجتماعية، والمعرفية، وإبراز الاستراتيجيات اللازمة لتنمية قيم التعلم التعاوني، في الجوانب الإيمانية، والاجتماعية، والمعرفية، في ضوء الفكر التربوي الإسلامي، ومن أهم النتائج: أثبتت الدراسة التأصيلية بسبق الفكر التربوي الإسلامي باستخدام استراتيجيات التعلم التعاوني، عن الفكر التربوي الحديث، بأكثر من ثمان مائة قرن، وأكدت الدراسة على وجود قيم إيمانية واجتماعية ومعرفية، تنبع من تطبيق استراتيجية التعلم التعاوني، المستمدة من الفكر التربوي الإسلامي، وقدمت الدراسة استراتيجيات حديثة في تنمية قيم التعلم التعاوني في ضوء الفكر التربوي الإسلامي في الجوانب الإيمانية، والاجتماعية والمعرفية .
الكلمات المفتاحية: استراتيجيات، قيم، التعلم التعاوني، الفكر التربوي، الفكر الإسلامي.
 
 
 

عنوان المقالة [English]

Strategies for developing cooperative learning values in light of Islamic educational thought (original study)

المؤلف [English]

  • Dr. Samera Salem A Bajaber
المستخلص [English]

The study aimed to establish the concept of cooperative learning in the light of Islamic educational thought, clarifying the steps for implementing the cooperative learning strategy and its controls, and revealing the values ​​of cooperative learning in the light of Islamic educational thought, in the faith, social, and cognitive aspects, and highlighting the strategies necessary to build the values ​​of cooperative learning, in The faith, social, and cognitive aspects, in light of Islamic educational thought, Among the most important results: The original study proved that Islamic educational thought, using cooperative learning strategies, preceded modern educational thought by more than eight hundred centuries. The study confirmed the existence of faith, social, and cognitive values ​​that stem from the cooperative learning strategy, derived from Islamic educational thought. The study presented Modern strategies in building the values ​​of cooperative learning in light of Islamic educational thought in the faith, social and cognitive aspects.
Keywords: Strategies, values, cooperative learning, educational thought, Islamic thought.