فاعلية توظيف تطبيق روبوت الدردشة "Chatbot" في رفع مستوى التحصيل الدراسي لطالبات المرحلة الثانوية في مقرر اللغة الإنجليزية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

درجة الماجستير في التربية، تخصص (تقنيات التعليم) كلية التربية، جامعة طيبة، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية توظيف تطبيق روبوت الدردشة "chatbot" في رفع مستوى التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة الثانوية بمقرر اللغة الإنجليزية بالمدينة المنورة. استخدمت الدراسة المنهج شبة التجريبي؛ وشملت عينة الدراسة على (60) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي بالثانوية الرابعة والثلاثون بالمدينة المنورة والمقيدين في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 1442ه. وقد أعدت أدوات الدراسة وهي: المحتوى الخاص بروبوت الدردشة ويتكون من (نص للأسئلة والأجوبة داخل روبوت الدردشة بالإضافة الى البطاقات التعليمية والألعاب والتدريبات والفيديوهات) من إعداد الباحثة. ولتأكد من فاعلية روبوت الدردشة أُعد الاختبار التحصيلي لقياس مستوى التحصيل الدراسي،  وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذو دلالةٍ إحصائيَّة بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في الاختبار القبلي والبعدي لصالح الاختبار البعدي بالإضافة إلى وجود فروق ذو دلالةٍ إحصائيَّة بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية وهي قيم تؤكد على فاعلية توظيف روبوت الدردشة"chatbot" في رفع مستوى التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة
الكلمات المفتاحية: روبوت الدردشة،  التحصيل الدراسي،  اللغة الإنجليزية،  الذكاء الاصطناعي.

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Employing the Chatbot App in Raising the Academic Achievement of Female High School Students in The English Language Curriculum

المؤلف [English]

  • Maha Abdullah Al-Harbi
المستخلص [English]

This study aimed to measure the effectiveness of employing the chatbot app in raising the academic achievement of female high school students in the English language curriculum in Al-Madina Al-Monawara. The study used the quasi-experimental approach. The study sample included (60) 2nd-grade high school female students from the Thirty-Fourth High School in Al-Madina Al-Monawara, who are enrolled in the second semester of the academic year 1442 AH. The study tools were prepared, namely: the content of the chatbot consisting of (the questions and answers inside the chatbot, flashcards, games, exercises, and videos) prepared by the researcher. To ensure the effectiveness of the chatbot, an achievement test was prepared to measure the academic achievement, and a questionnaire was prepared to measure the students' attitudes towards employing the chatbot app. The study results showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre-test and the post-test in favor of the post-test. Also, there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-test in favor of the experimental group. The results also showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students and the hypothetical mean (60%) of the total score of the questionnaire in favor of the actual mean. The results indicated a statistically significant correlation between academic achievement and students' attitudes towards the Chatbot app.
Keywords: Chatbot, Academic Achievement, English Language, Artificial Intelligence.