تقويم الأداء المهني لمعلمي اللغة الإنجليزية وفقاً للمهام والمسؤوليات الوظيفية للمعلمين الواردة في الدليل التنظيمي لمدارس التعليم العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دكتوراه، تخصص المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2024.404489

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقويم الأداء المهني لمعلمي اللغة الإنجليزية وفقاً لدرجة تنفيذ المهام والمسؤوليات الوظيفية للمعلمين الواردة في الدليل التنظيمي لمدارس التعليم العام. ولتحقيق هذا الهدف استخدم البحث المنهج الوصفي، والاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث طبقت على عينة من معلمي اللغة الإنجليزية في المرحلة الابتدائية بمدينة عرعر بلغ حجمها (36)، وبعد جمع البيانات الكمية وتحليها احصائياً أظهرت النتائج أن متوسط درجة تنفيذ المهام والمسؤوليات الوظيفية تجاه المدرسة والإدارة المدرسية بلغ (2.90) وهو متوسط يشير إلى درجة تنفيذ متوسطة، كذلك بلغ متوسط درجة تنفيذ المهام والمسؤوليات الوظيفية تجاه الطالب والمادة الدراسية (2.87) وهو متوسط يشير إلى درجة تنفيذ متوسطة، بينما بلغ متوسط درجة تنفيذ المهام والمسؤوليات الوظيفية تجاه نفسه والمجتمع (2.56) وهو متوسط يشير إلى درجة تنفيذ ضعيفة، في حين بلغ متوسط درجة تنفيذ المهام والمسؤوليات الوظيفية بشكل عام (2.77) وهو متوسط يشير إلى درجة تنفيذ متوسطة.
الكلمات المفتاحية: الأداء المهني، معلمي اللغة الإنجليزية، الدليل التنظيمي لمدارس التعليم العام.
 
 

عنوان المقالة [English]

The evaluation of the professional performance of English language teachers according to the job tasks and responsibilities of teachers contained in the organizational guide for general education schools.

المؤلف [English]

  • abdulaziz matar olyan alenazi
المستخلص [English]

The current research aimed to evaluate the professional performance of English language teachers according to the degree of fulfill of the tasks and functional officials of the teachers represented in the organizational guide of public educational schools. To achieve this goal, descriptive research and a questionnaire were used as a data monitoring tool, where conducted at (36) English language teachers in the elementary stage in the city of Arar. After collecting quantitative data and analyzing it statistically, the results showed that the average degree of implementation of functional tasks and responsibilities towards the school and school administration was (2.90), which is an average that indicates to moderate degree of implementation. Likewise, the average degree of implementation of functional tasks and responsibilities towards the student and the academic subject was (2.87), which is an average that indicates to moderate degree of implementation. While the average degree of implementation of job tasks and responsibilities towards himself and society was (2.56), which is an average that indicates to a weak degree of implementation, while the average degree of implementation of job tasks and responsibilities in general was (2.77), which is an average that indicates to a moderate degree of implementation.
Keywords: the professional performance, English language teachers, the organizational guide for general education schools.