مستوى الفهم القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المشارك، قسم المناهج وطرق التدريس كلية التربية، جامعة أم القرى

10.21608/jehs.2024.404503

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الفهم القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية، ومدى تأثرها بنوع أسئلة الاختبار، ومدى نجاح المناهج المطبقة حالياً في تنمية مهارات الفهم القرائي الازمة لمستوى طلبة المرحلة الثانوية وفق بعض المستويات العالمية لتعليم القراءة، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وطبق اختبار للفهم القرائي على عينة مكونة من (173) من طلبة المرحلة الثانوي، وأظهرت نتائج الدراسة  ضعف في مستويات الفهم الناقد والتذوقي  والابداعي  لدى طلبة المرحلة الثانوية، كما أظهرت النتائج قصور مناهج تعليم اللغة العربية بالمرحلة الثانوية في تحقق الفاعلية المطلوبة لتنمية مهارات الفهم القرائي، وفي ضوء النتائج  أوصت الباحثة بضرورة  الاهتمام بالتشخيص والعلاج المبكر لضعف مهارات الفهم القرائي لدى طلبة المرحلة الثانوية، والتوازن عند تدريس مهارات الفهم القرائي ومستوياته، وكذلك التوازن بينهم في المحتوى الدراسي، وضرورة  تطوير الأنشطة القرائية في مناهج المرحلة الثانوية لتنمي المستويات العليا للفهم القرائي لدى طلبة المرحلة الثانوية.
الكلمات المفتاحية: مهارات الفهم القرائي، الفهم الناقد، التقويم، طلاب المرحلة الثانوية.
 

عنوان المقالة [English]

Reading comprehension level among secondary school students

المؤلف [English]

  • Dr. Zakia Saleh Al-Maliki
المستخلص [English]

The study aimed to identify the level of reading comprehension among secondary school students, the extent to which it is affected by the type of test questions, and the extent to which the curricula currently applied succeed in developing the reading comprehension skills necessary for the level of secondary school students according to some international levels of reading education. The study followed the descriptive approach, and a reading comprehension test was applied to a sample consisting of (173) From secondary school students, and the results of the study showed weakness in the levels of critical, appreciative and creative understanding among secondary school students, and the results also showed the shortcomings of Arabic language teaching curricula in secondary school in achieving the required effectiveness to develop reading comprehension skills, and in light of the results, the researcher recommended the need to pay attention to early diagnosis and treatment of weak reading comprehension skills among secondary school students, and balance when teaching reading comprehension skills and its levels, as well as balance between them in the academic content, and the need to develop reading activities in secondary school curricula to develop higher levels of reading comprehension among secondary school students. Keywords: Reading comprehension skills, critical comprehension, evaluation, secondary school students.
Keywords: reading comprehension skills, critical comprehension, evaluation, secondary school students.