Analysis of the Factors Affecting Student Achievement in TIMSS Mathematics Test for the Eighth Grade in Saudi Arabia at the Student and School Levels Using Hierarchical Linear Modeling

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارك القياس والتقويم والإحصاء، قسم علم النفس، كلية التربية، جامعة الملك سعود

2 ماجستير القياس والتقويم، وأخصائي قياس وتقويم معهد الإدارة العامة

المستخلص

Abstract 
This study aims to investigate the most contributing factors at student-level and school-level in explaining variance in students’ achievement in mathematics, using data obtained from Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019 test, and questionnaires accompanied by it. The study sample included (56,800) students from eighth-grader nested within (209) schools in Saudi Arabia, participated in TIMSS 2019. Hierarchical Linear Modeling (HLM) was used with two (student and school) levels. The results indicated that student and school variables were able to explain (42%) of the total variance. The school level variables accounted for the majority of explained variance (78.59%), compared to student variables which accounted for (21.41%), indicating that the differences in student math achievement is more due to school characteristics. When the variables were controlled at the student and school levels, the statistically significant predictors of students' achievement in mathematics at the student level, were related to potential source of education inequity, including student's background variables related to availability of educational resources at home and the student's characteristics variables related to student's attitudes towards mathematics and school. As for the statistically significant predictors at school level, they included teacher’s background variable that relates to his/her specialization in mathematics, and school's climate variables related to percentage of students speaking the language of test, and the school socio-economic status (SES), that is represented by percentage of economically affluent students in the school. Thus, it is important to take these variables into consideration when planning to improve students' education and achievement in mathematics.
Keywords: HLM; TIMSS; Student characteristics; School Characteristics; Mathematics Achievement

عنوان المقالة [English]

تحليل العوامل المؤثرة على تحصيل الطلاب في اختبار تيمس للرياضيات للصف الثامن في المملكة العربية السعودية على مستوى الطالب والمدرسة باستخدام النمذجة الخطية الهرمية

المؤلفون [English]

  • Dr. Eqbal Z. Darandari 1
  • Ms. Rehab Ibrahim Al-Junaidel 2
1
2
المستخلص [English]

تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف أهم العوامل المساهمة، على مستوى الطالب ومستوى المدرسة، في تفسير التباين في تحصيل الطلاب في الرياضيات، وذلك باستخدام البيانات المستمدة من اختبار الاتّجاهات في الدراسات العالمية للرّياضيات والعلوم (تيمس TIMSS 2019) والاستبيانات المصاحبة له. شملت عينة الدراسة (56800) طالباً وطالبة من الصف الثامن موزعين على (209) مدرسة في المملكة العربية السعودية شاركوا في الدراسة. تم استخدام النمذجة الخطية الهرمية HLM بمستويي الطالب والمدرسة. وأشارت النتائج إلى أن متغيرات الطالب والمدرسة كانت قادرة على تفسير (42%) من التباين الكلي. شكلت المتغيرات على مستوى المدرسة غالبية التباين المفسر (78.59%)، مقارنة بمتغيرات الطالب التي شكلت (21.41%)، مما يدل على أن التباين في تحصيل الطلاب في الرياضيات يرجع بشكل أكبر إلى خصائص المدرسة. وعندما تم التحكم في المتغيرات على مستوى الطالب والمدرسة، كانت المنبئات الدالة إحصائيا بتحصيل الطلاب  في الرياضيات  على مستوى الطالب، متعلقة بالمصادر المحتملة لعدم المساواة في التعليم، وتضمنت متغيرات خلفية الطالب المرتبطة بتوفر الموارد التعليمية في المنزل ومتغيرات خصائص الطالب المتعلقة باتجاه الطالب نحو الرياضيات والمدرسة. أما المنبئات الدالة إحصائيا على مستوى المدرسة، فشملت متغير خلفية المدرِّس/ة المرتبط بتخصصه/ها في الرياضيات، ومتغيريّ بيئة المدرسة المتعلقين بنسبة الطلاب الذين يتحدثون لغة الاختبار، والمستوى الاقتصادي الاجتماعي للمدرسة المتمثل في نسبة الطلاب الميسورين اقتصاديًا فيها. لذا، من المهم أخذ هذه المتغيرات في الاعتبار عند التخطيط لتحسين تعلم وتحصيل الطلاب في الرياضيات.
الكلمات المفتاحية: النمذجة الخطية الهرمية؛ الاتّجاهات في الدراسات العالمية للرّياضيات والعلوم  تيمس؛ خصائص الطالب؛ خصائص المدرسة؛ التحصيل في الرياضيات.