ملامـــــح التفـــــاؤل فــــي القــــرآن الكريــــم وتطبيقاته التربوية في بيئة العمل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم السياسات التعليمية، كلية التربية، جامعة أم القرى مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على ملامح التفاؤل في القرآن الكريم وتطبيقاته التربوية في بيئة العمل. واعتمدت الدراسة على المنهجين الأصولي والوصفي. وجاءت الدراسة في إطار عام شمل مقدمتها ومشكلتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها وحدودها ومصطلحاتها والدراسات السابقة والتعليق عليها، ثم ثلاثة محاور، عرض المحور الأول الإطار الفكري للتفاؤل في الإسلام، وتناول المحور الثاني أسس التفاؤل في القرآن الكريم، واستخلص المحور الثالث التطبيقات التربوية للتفاؤل في القرآن الكريم في بيئة العمل، وكان من أبرز ما توصلت إليه الدراسة من نتائج ما يلي: التفاؤل في بيئة العمل ليس مجرد شعور إيجابي، بل هو عنصر استراتيجي مهم يُسهم في تحسين وتطوير بيئة العمل، وزيادة الإنتاجية، وتحقيق الأهداف، ويعزز الأداء، والابتكار، ويحقق الرضا الوظيفي لدى الموظفين. التفاؤل ليس هبة أو منحة تعطى، بل التفاؤل مهارة يمكن تنميتها وتطويرها من خلال التربية الصحيحة، والتدريب المستمر، والتوجيه الذاتي. النتائج الإيجابية المتوقعة على الموظفين وعلى المؤسسة عند تطبيق وسائل تعزيز التفاؤل في بيئة العمل: كفاءة أعلى وإنتاج أفضل، صحة نفسية أفضل، رضا وظيفي أعلى، زيادة ولاء الموظفين تجاه المنظمة، تشجيع النمو والتطوير، إدارة الأزمات بشكل فعال، إبداع وابتكار أكثر، سمعة أفضل للمؤسسة.
الكلمات المفتاحية: التفاؤل، بيئة العمل، التطبيقات التربوية، الإيجابية.
 
 

عنوان المقالة [English]

Features of optimism in the Holy Quran and its educational applications in the work environment

المؤلف [English]

  • Dr. Nouf Abdulaziz Mohammed Alsubaie
المستخلص [English]

The study aimed to identify the features of optimism in the Holy Quran and its educational applications in the work environment. The study relied on the original and descriptive approaches. The study came in a general framework that included its introduction, problem, questions, objectives, significance, importance, limitations, terminology, previous studies and commentary, then three axes, the first axis presented the intellectual framework of optimism in Islam, the second axis dealt with the foundations of optimism in the Holy Quran, and the third axis concluded the educational applications of optimism in the Holy Quran in the work environment, and the third axis concluded the educational applications of optimism in the Holy Quran in the work environment.
Some of the key findings of the study were as follows: Optimism in the work environment is not just a positive feeling, but an important strategic element that contributes to improving and developing the work environment, increasing productivity, achieving goals, enhancing performance, innovation, and achieving job satisfaction among employees. Optimism is not a gift, but rather a skill that can be developed through proper education, continuous training, and self-direction. The expected positive outcomes for employees and the organization when applying the means of promoting optimism in the work environment: Higher efficiency and better production, better mental health, higher job satisfaction, increased employee loyalty towards the organization, encouraging growth and development, effective crisis management, more creativity and innovation, and a better reputation for the organization.
Keywords: Optimism, work environment, educational applications, positivity.