الذكاء الروحي وعلاقته بمستوى التجهيز الانفعالي لدى طلبة الجامعة دراسة عبر ثقافية مقارنة بين طلبة كليتي الآداب بجامعة الطائف (السعودية) وجامعة شندي (السودان)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس المشارك، كلية الآداب، جامعة الطائف، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية كدراسة ثقافية مقارنة، للكشف عن علاقة الذكاء الروحي بمستوى التجهيز الانفعالي لدى طلبة جامعة الطائف بالمملكة العربية السعودية، وطلبة جامعة شندي بجمهورية السودان، كما هدفت لمعرفة مدى توافر الذكاء الروحي لدى طلبة كلية الآداب بجامعتي الطائف وشندي، ومعرفة مدى توافر التجهيز الانفعالي لدى طلبة كليتي الآداب بجامعتي الطائف وشندي، ومعرفة ما إذا كان هناك علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الذكاء الروحي ومستوى التجهيز الانفعالي لدى طلبة كلية الآداب بجامعتي (الطائف وشندي)، كذلك معرفة ما إذا كان هناك فروقا دالة إحصائيًا بين طلبة جامعتي (الطائف وشندي)، كلية الآداب، في الذكاء الروحي تعزى لمتغيري (النوع، الجامعة)، كذلك هدفت للكشف عن مدى وجود فروق دالة إحصائيًا بين طلبة جامعتي (الطائف وشندي)، كلية الآداب في التجهيز الانفعالي تعزى لمتغيري (النوع، الجامعة)، إضافة لمعرفة امكانية التنبؤ بالتجهيز الانفعالي من خلال متغير الذكاء الروحي لدى عينة الدراسة. وقد كان المنهج المطبق في الدراسة هو المنهج الوصفي الارتباطي، كما قام الباحث بتطوير أداة الذكاء الروحي لتكون صالحة على البيئتين السعودية والسودانية، كذلك قام الباحث بوضع مقياس للتجهيز الانفعالي، وقد تكونت عينة الدراسة من (175) طالبا وطالبة من طلبة كلية الآداب، بجامعتي الطائف وشندي، وقد شملت العينة (87) طالب وطالبة من جامعة الطائف، و(88) طالب وطالبة من جامعة شندي، وقد كان عدد الذكور (81) طالب، وعدد الاناث (94) طالبة. توصلت الدراسة إلى أن درجة توافر الذكاء الروحي لدى عينة الدراسة كانت مرتفعة بنسبة مئوية (84.56%)، ودرجة توافر التجهيز الانفعالي لدى عينة الدراسة جاءت مرتفعة كذلك بنسبة مئوية (78.94%)، كما كشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طرديه داله احصائيا عند مستوى (0.01) بين الذكاء الروحي والتجهيز الانفعالي. بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α0.05) في مقياس الذكاء الروحي لدى عينة الدراسة ترجع إلى متغير النوع، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α0.05) في مقياس الذكاء الروحي لدى عينة الدراسة ترجع إلى متغير الجامعة لصالح جامعة شندي (السودان). كما كشفت أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α0.05) في مقياس التجهيز الانفعالي لدى عينة الدراسة ترجع إلى متغير النوع. بينما وجدت فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α 0.05) في مقياس التجهيز الانفعالي لدى عينة الدراسة ترجع إلى متغير الجامعة لصالح جامعة شندي (السودان). كذلك أمكن التنبؤ بالأداء على مقياس التجهيز الانفعالي من خلال متغير الذكاء الروحي. وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات بناء على النتائج التي تم التوصل اليها.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الروحي، التجهيز الانفعالي، طلبة جامعة الطائف، طلبة جامعة شندي.
 

عنوان المقالة [English]

Spiritual Intelligence and Its Relationship to the Level of Emotional Preparation among University Students (A Cross-Cultural Comparative Study between Students of the Faculty of Arts at Taif University (Saudi Arabia) and Shendi University (Sudan))

المؤلف [English]

  • dr.mohamed ahmed
المستخلص [English]

The current study, as a comparative cultural study, aimed to reveal the relationship between spiritual intelligence and the level of emotional preparation among students at Taif University in the Kingdom of Saudi Arabia, and students at Shendi University in the Republic of Sudan. It also aimed to know the extent of the availability of spiritual intelligence among students of the Faculty of Arts at Taif and Shendi Universities, and to know the extent of the availability of emotional preparation among students of the Faculty of Arts at Taif and Shendi Universities, and to know whether there is a statistically significant correlation between the level of spiritual intelligence and the level of emotional preparation among students of the Faculty of Arts at Taif and Shendi Universities, as well as to know whether there are statistically significant differences between students of Taif and Shendi Universities, Faculty of Arts, in spiritual intelligence attributed to the variables (gender, university). It also aimed to reveal the extent of the existence of statistically significant differences between students of Taif and Shendi Universities, Faculty of Arts, in emotional preparation attributed to the variables (gender, university), in addition to knowing the possibility of predicting emotional preparation through the variable of spiritual intelligence in the study sample. The applied approach in the study was the descriptive correlational approach. The researcher also developed the spiritual intelligence tool to be valid in the Saudi and Sudanese environments. He also developed the emotional preparation scale. The study sample consisted of (175) male and female students from the Faculty of Arts at the Universities of Taif and Shendi. The sample included (87) male and female students from Taif University, and (88) male and female students from Shendi University. The number of males was (81) students, and the number of females was (94) students. The study concluded that the degree of availability of spiritual intelligence in the study sample was high at a percentage of (84.56%), and the degree of availability of emotional preparation in the study sample was also high at a percentage of (78.94%). The study also revealed the existence of a statistically significant direct correlation at the level of (0.01) between spiritual intelligence and emotional preparation. While there are no statistically significant differences at the level (α≤0.05) in the spiritual intelligence scale of the study sample due to the gender variable, statistically significant differences were found at the level (α≤0.05) in the spiritual intelligence scale of the study sample due to the university variable in favor of Shendi University (Sudan). It also revealed that there are no statistically significant differences at the level (α≤0.05) in the emotional preparation scale of the study sample due to the gender variable. While statistically significant differences were found at the level (α≤0.05) in the emotional preparation scale of the study sample due to the university variable in favor of Shendi University (Sudan). It was also possible to predict performance on the emotional preparation scale through the spiritual intelligence variable.
 
Keywords: Spiritual intelligence, emotional preparation, Taif University students, Shendi University students.