دراســــة تحليلية لبعض تحديات معايير النشر في المجلات العلمية التربوية في ضوء معامل التأثير

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ متفرغ بقسم أصول التربية بكلية التربية جامعة دمنهور

المستخلص

إنطلاقاً من ضعف النشر في  مجال التربية بالمجلات والدوريات العالمية مما ينعكس بالسلب على سمعة المؤسسة وترتيبها الدولي، فضلا عن تدني معدلات النشر الدولي لدى أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية مما يؤكد وجود مجموعة من التحديات والمعوقات والتي تستلزم اسهام البحث العلمي في الكشف عنها لمعرفة أسبابها وسبل التغلب عليها، وتأسيساً على ذلك فتحاول هذه الدراسة تحليل أبرز التحديات والمعوقات للنشر الدولي في المجلات العلمية التربوية وذلك في ضوء النهوض وتطوير معامل التأثير العربي، بالتالي فتحاول الدراسة تحليل علمي للتحديات المرتبطة  بالنشرالعلمي التربوي والمرتبطة بمعامل التأثير.
فقد ناقشت الورقة النقاط التالية :
مفهوم النشر العلمي وأهميته، معايير وقواعد النشر العلمي في الدويات العلمية التربوية:
مفهوم معامل التأثير وكيفية قياسه وابرز الانتقادات لمعامل التأثير الدولي:
الحاجة الى معامل التأثير العربي ومبرراته.
تحديات النشر العلمي في الدوريات التربوية
بعض التوصيات والسبل وإجراءات للتغلب على بعض صعوبات وتحديات النشر العلمي في المجلات العلمية التربوية في ضوء معامل التأثير.
كلمات مفتاحية :
معايير النشر العلمي- المجلات العلمية التربوية  -  معامل التأثير
 
 

عنوان المقالة [English]

An analytical study of some challenges of publication standards in educational scientific journals in light of the impact

المؤلف [English]

  • mohamed Ibrahim Abu Khalil
المستخلص [English]

abstract:
according to the weakness of publishing in the field of education in international journals and periodicals, which reflects negatively on the institution’s reputation and international ranking.
 It is also noted that the rates of international publishing among faculty members in colleges of education is low, which confirms the existence of a set of challenges and obstacles that require the contribution of scientific research to uncovering them in order to find out their causes and ways to overcome it.
Based on that, the study attempts to analyze the most prominent challenges and obstacles to international publishing in educational scientific journals in light of the advancement and development of the Arab Impact Factor. Therefore, the study attempts to analyze the challenges associated with educational scientific publishing and those related to the Impact Factor.
The paper discussed the following points:
The concept of scientific publishing and its importance, Standards and rules for scientific publishing in educational scientific journals, the concept of impact factor and how to measure it, Criticisms of the International Impact Factor:
Challenges of scientific publishing in educational journals
Some recommendations and procedures to overcome some of the obstacles and challenges of scientific publishing in educational scientific journals in light of the impact factor.
Keywords:
Scientific publishing standards - educational scientific journals - impact factor