الدور التربوي لبرنامج جلوب البيئي في ضوء أهداف التربية البيئية الإسلامية دراسة ميدانية على المعلمات والمشرفات على البرنامج في مدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراة

2 الأستاذ المشارك بقسم أصول التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية كلية العلوم الاجتماعية - الرياض قسم أصول التربية

المستخلص

سعت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الدور التربوي لبرنامج جلوب البيئي في ضوء أهداف التربية البيئية الإسلامية من وجهة نظر المعلمات والمشرفات على البرنامج بمدينة الرياض, والكشف عن المعوقات التي تواجه مدارس التعليم العام النهارية عند تطبيقه والتوصل إلى بعض المقترحات التي تساعد على تفعيل دوره التربوي في ضوء أهداف التربية البيئية الإسلامية.
وقد اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي المسحي, واتخذت الاستبانة أداة لها في جمع البيانات والمعلومات. واقتصرت على استطلاع آراء معلمات مدارس التعليم العام النهارية للطالبات, المطبقة لبرنامج جلوب البيئي والمشرفات عليه بمدينة الرياض والبالغ عددهن (153) معلمة ومشرفتين, وبذلك أصبح عدد مجتمع الدراسة (155) معلمة ومشرفة, اختيروا جميعًا عينةً للدراسة. وأظهرت النتائج هناك موافقة من أفراد العينة بدرجة عالية جدًّا على أن البرنامج يشجع الطالبات على معرفة المجالات البيئية, وعلى أنه عمل على تنمية الاتجاهات الإيجابية نحو البيئة, كما أن هناك موافقة بدرجة عالية جدًّا من أفراد العينة على أن هناك معوقات تُعيق تطبيق برنامج جلوب البيئي في ضوء أهداف التربية البيئية الإسلامية ومن أهمها: كثرة الأعباء التدريسية على المعلمات, وضعف الدعاية والإعلان لهذا البرنامج, وضعف الوعي لدى الطالبات بأهمية التربية البيئية, وضعف الوعي بعلاقة برنامج جلوب البيئي بالتربية البيئية الإسلامية, كما وافقت المعلمات والمشرفات بدرجة عالية جدًّا على جميع مقترحات الدراسة ومن أهمها: إقامة برامج تدريبية لتأهيل المعلمات ليكُنَّ مسؤولات عن تنفيذ البرنامج,  تعزيز البرنامج للقيم الإسلامية التي تدعو إلى المحافظة على البيئة, تعزيز البرنامج للقيم الإسلامية التي تدعو إلى المحافظة على البيئة. كذلك نشر الوعي بين الطالبات بأهمية البرنامج والمشاركة فيه, وأيضا نشر الوعي بعلاقة البرنامج بالتربية البيئية الإسلامية.

عنوان المقالة [English]

The educational role of the GLOBE environmental program in light of the goals of Islamic environmental education: A field study on the female teachers and supervisors of the program in the city of Riyadh.

المؤلفون [English]

  • rehab Awad bin Khasif Al-Qarny 1
  • ahmed Abdul Aziz Al-Roumi 2
1
2
المستخلص [English]


  This study aims at clarifying the reality of the role of (Globe environmental Program) in the light of objectives of Islamic environmental education, from the point of view of teachers and supervisors of the program. It also aims at revealing the obstacles that face the public education diurnal schools when applying the program and mentioning some suggestions that may help activating its educational role in the light of objectives of Islamic environmental education. And The researcher uses (descriptive and survey approach) in this study while the questionnaire is its tool to collect data, and This study is limited to poll the points of view of the public education teachers of diurnal schools and the supervisors of Globe. Environmental Program about the students who participate in this program, and the entire number of them is (153) teachers and (2) supervisors.  As a result the society of the study is (155) which represent the sample of the study as well. The results have shown The study sample members agree to a large extent that the program motivates students to know the environmental fields and develops positive attitudes towards environment, The study sample members agree to a large extent that there are some obstacles facing applying Globe environmental program in the light of objectives of Islamic environmental education.  Some of these obstacles are: having many teaching burdens for teachers, weak advertising for the program, weak awareness from the students toward environmental education, and weak awareness of the relationship between Globe environmental program and Islamic environmental education. Teachers and supervisors agree to a large extent on all of the results of the study like: Having training programs for teachers to be responsible of applying Globe environmental program, The program affirms the Islamic values that call to protect environment, Spreading awareness of the importance of this program among students and motivating them to take part in it, Spreading awareness of the relationship between the program and Islamic environmental education.