علاقة أنماط الاستثارة الفائقة بالعزم الأكاديمي والمرونة المعرفية لدى الطلاب المتفوقين عقليًا والعاديين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد ـ رئيس قسم الموهبة وصعوبات التعلم ــ كلية التربية الخاصة ــ جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى علاقة أنماط الاستثارة الفائقة بالعزم الأكاديمي والمرونة المعرفية لدى الطلاب المتفوقين عقليًا والعاديين، واعتمدت الدراسة علي المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وتكونت عينة الدراسة من (320) طالبًا وطالبة في المرحلة الثانوية بمحافظة القاهرة، بمتوسط عمر زمني (15.5) سنة وانحراف معياري قدره (1.4)، بواقع (120) طالبًا وطالبة من المتفوقين عقليًا، منهم (50) ذكور و(70) إناث؛ وتم استخدام مقياس الاستثارة الفائقة (OEQll) اعداد Falk et al. (1999) ترجمة وتقنين المطيري وجروان (2008)، ومقياس المرونة المعرفية اعداد حسب الله (2020)، ومقياس العزم الأكاديمي اعداد الباحثة، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة إيجابية ومعنوية بين أنماط الاستثارة الفائقة والعزم الأكاديمي لدى العينة ككل، كما وجدت علاقة إيجابية ومعنوية بين أنماط الاستثارة الفائقة والمرونة المعرفية لدى العينة ككل، كما توصلت النتائج إلي أن الاستثارة الفائقة تُعد عاملًا معنويًا إحصائيًا في التنبؤ بالعزم الأكاديمي لدى طلاب المرحلة الثانوية لكل من المتفوقين عقليًا، والعاديين، والعينة ككل، وأن نموذج الانحدار الخطي المتعدد للتنبؤ بالمرونة المعرفية لدى طلاب المرحلة الثانوية من خلال الاستثارة الفائقة كان معنويًا إحصائيًا لجميع المجموعات (المتفوقين عقليًا، والعاديين، والعينة ككل)، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين المتفوقين عقليًا والعاديين لصالح المتفوقين في جميع أبعاد الاستثارة الفائقة، والعزم الأكاديمي، والمرونة المعرفية. 
الكلمات المفتاحية: أنماط الاستثارة الفائقة - العزم الأكاديمي - المرونة المعرفية - المتفوقين عقليًا.
 

عنوان المقالة [English]

The relationship of hyperarousal patterns to academic determination and cognitive flexibility in intellectually gifted and normal students

المؤلف [English]

  • Sahar Ahmed Hussein Salim
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the relationship between hyperarousal patterns and academic determination and cognitive flexibility among mentally gifted and normal students. The study relied on the descriptive comparative correlational approach. The study sample consisted of (320) male and female students in secondary school in Cairo Governorate, with an average age of (15.5) years and a standard deviation of (1.4), with (120) male and female students among the mentally gifted, including (50) males and (70) females. The hyperarousal scale (OEQll) prepared by Falk et al. was used. (1999) Translated and standardized by Al-Mutairi and Jarwan (2008), the cognitive flexibility scale prepared by Hasaballah (2020), and the academic determination scale prepared by the researcher. The results of the study showed a positive and significant relationship between the patterns of hyper-arousal and academic determination in the sample as a whole. A positive and significant relationship was also found between the patterns of hyper-arousal and cognitive flexibility in the sample as a whole. The results also concluded that hyper-arousal is a statistically significant factor in predicting academic determination among secondary school students for both the mentally gifted, the normal, and the sample as a whole. The multiple linear regression model for predicting cognitive flexibility among secondary school students through hyper-arousal was statistically significant for all groups (mentally gifted, normal, and the sample as a whole). The results also showed statistically significant differences at the level (0.01) between the mentally gifted and the normal in favor of the gifted in all dimensions of hyper-arousal, academic determination, and cognitive flexibility. 
Keywords: Overexcitabilities - Academic grit - Cognitive flexibility - Intellectually gifted.