درجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة حائل للقيادة التشاركية وعلاقتها بتحسن أداء أعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ القيادة التربوية المساعد، كلية التربية، جامعة حائل، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف على درجة ممارسة رؤساء الأقسام الأكاديمية بكلية التربية لمجالات القيادة التشاركية (المشاركة في صناعة القرار - تفويض السلطة - العلاقات الانسانية - الاتصال وبناء المعلومات)، ومستوى تحسن أداء أعضاء هيئة تدريس كلية التربية بجامعة حائل والكشف عن العلاقة بينهما. اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي الارتباطي. وتم استخدام الاستبانة أداةً للدراسة وطبقت على عينة تكونت من 138 عضو هيئة تدريس. وأبرز النتائج التي توصلت لها الدراسة هي، أن ممارسة رؤساء الأقسام الأكاديمية لمجالات القيادة التشاركية ككل جاءت بمتوسط حسابي بلغ (4.25)، وبانحراف معياري (0.75)، وبدرجة عالية جداً. وأن مستوى تحسن أداء أعضاء هيئة التدريس جاءت بمتوسط حسابي بلغ (4.27)، وبانحراف معياري (0.82)، وبدرجة عالية جداً. كما أشارت النتائج أن العلاقة الارتباطية بين مجالات القيادة التشاركية ومستوى تحسين أداء أعضاء هيئة التدريس موجبة وعالية جداً.
الكلمات المفتاحية: القيادة التشاركية، تحسين الأداء، رؤساء الأقسام، أعضاء هيئة التدريس، جامعة حائل.
 

عنوان المقالة [English]

The degree of Heads of Department practicing Participatory Leadership at University of Ha'il and its Relationship to Improving Faculty Performance

المؤلف [English]

  • Dr. Habab Hamdan Bin Tawalah
المستخلص [English]

The study aimed to identify the degree of practice of heads of departments at the College of Education in the areas of participatory leadership (participation in decision-making - delegation of authority - human relations - communication and information building), and the level of improvement in the performance of faculty members of the College of Education at Hail University and to reveal the relationship between them. The study relied on the correlational survey method. The questionnaire was used as a study tool and was applied to a sample consisting of 138 faculty members. The most prominent results reached by the study are that the practice of heads of academic departments in the areas of participatory leadership came with an arithmetic mean of (4.25), a standard deviation of (0.75), and a very high degree. The level of improvement in the performance of faculty members came with an arithmetic mean of (4.27), a standard deviation of (0.82), and a very high degree. The results also indicated that the correlation between the areas of participatory leadership and the level of improvement in the performance of faculty members is positive and very high.
Keywords: Participatory leadership, Performance improvement, Heads of department, Faculty members, University of Ha'il.