واقع السياسات التعليمية في المملكة العربية السعودية لحقوق مشاركة الأطفال في الأبحاث التربوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراه، قسم السياسات التربوية، أصول التربية، كلية التربية، جامعة الملك سعود

2 قسم السياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت هذه الدارسة إلى معرفة واقع السياسات المتبعة لكيفية مشاركة الأطفال في البحوث التربوية في المملكة العربية السعودية، وذلك من خلال الكشف عن واقع تطبيق السياسات المنظمة لحقوق مشاركة الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة في البحوث التربوية والتعرف إلى أبرز التحديات التي تواجه الباحثين عند مشاركة الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة في البحوث التربوية، واستخدم في الدارسة المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدارسة من عينة عشوائية من معلمات رياض الأطفال في المنطقة الشرقية لمدينة الدمام والخبر والظهران، واستخدمت الدارسة الاستبانة تضمنت محورين، المحور الأول: وهي واقع السياسات لمشاركة الأطفال في البحوث التربوية والمحور الثاني: التحديات التي تواجهه الباحثين في مشاركة الأطفال في البحوث التربوية، ومن أبرز نتائج الدارسة: جاءت موافقة معظم عينة الدراسة على الباحثُ أن يأخذُ رغبةَ وموافقة ولي أمر الطفل بالمشاركة في البحثِ قبل البدء بتطبيق البحث مع الأطفال ورغبةَ وموافقة الطفل بالمشاركة سواء كانت خطيَّة أو شفهية خلال إجراء البحثِ، ولا بد أن يتَّبعُ الباحثُ طريقةً محدَّدةً جاذبة، مثل: (صور أو فيديو أو لعبة....)؛ للحصولِ على موافقةِ الأطفال للمشاركة في البحث التربوي، وإن من أكبر التحديات التي تواجهه أفراد العينة انشغالُ المعلمات بالعبءِ التدريسي ومحدوديَّة المشاريع التطويريَّة وضعف الإنفاق على التعليم، وفي تطوير السياسات والإجراءات المُنظمة لحقوق مشاركة الأطفال في البحث وطولُ الوقت المُستغرق في إنهاء استمارات وإجراءات أخلاقيات البحث العلمي من أكبر العوائق التي تواجهه الباحث.
الكلمات المفتاحية: السياسات، الطفولة المبكرة، حقوق مشاركة الأطفال.
 

عنوان المقالة [English]

The Reality of Policies Children’s Participation Rights in Educational Research in Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • Hind Hamad Alotaibi 1
  • Abdulaziz Salem Thaqal Al-Dosari 2
1
2
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the policies concerning children's participation in educational research in Saudi Arabia. It specifically sought to explore how these policies are implemented, particularly regarding the rights of children in early childhood education to engage in educational research. The study also aimed to identify the key challenges researchers face when involving young children in such studies. To accomplish the study’s objectives, a descriptive survey methodology was employed, with a randomly selected sample of kindergarten teachers from the Eastern Province, specifically Dammam, Khobar, and Dhahran. The survey served as the primary research tool, focusing on two main topics: (1) the current situation of policies related to children's participation in educational research and (2) the challenges researchers encounter when involving children in research studies. Key findings for this study indicated that most participants agreed that researchers must obtain consent and approval from a child’s guardian before involving the child in research. Moreover, the willingness of children to participate in the study, whether expressed verbally or in writing, should be considered during the research process. The results also emphasized the importance of researchers using specific, engaging methods such as visuals, videos, or games to encourage children's participation in the research. Additionally, the study revealed several significant challenges faced by participants. These included the heavy teaching workloads assigned to teachers, limited developmental projects, insufficient funding for education, and a lack of comprehensive policies and procedures to protect children's rights in research. Furthermore, researchers identified the lengthy process of completing forms and obtaining ethical approvals as one of the most considerable obstacles to conducting such research.
Keywords: Policies, Early Childhood, Children’s Participation Rights