دور الأساليب القيادية في الالتزام التنظيمي للإداريات في الإدارة العامة بتعليم نجران

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير، قسم القيادة التربوية، كلية التربية، جامعة نجران مشرفة تربوية - إدارة تعليم نجران

2 أستاذ أصول التربية، قسم القيادة التربوية، كلية التربية، جامعة نجران

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الأساليب القيادية في الالتزام التنظيمي للإداريات في الإدارة العامة بتعليم نجران، البالغ عددهن(142) إدارية. واستخدمت الدراسة منهجية البحث الوصفي الارتباطي، حيث تم تصميم استبانة لجمع البيانات حول متغيرات الدراسة. وبعد جمع البيانات تم تحليلها بالطرق الإحصائية المناسبة، وتوصلت الدراسة إلى: أن درجة الالتزام التنظيمي للإداريات في الإدارات النسائية في الإدارة العامة بنجران من وجهة نظر الإداريات جاءت بدرجة كبيرة. وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين الدرجة الكلية لمحور الأساليب القيادية وبين جميع محاور الالتزام التنظيمي (الالتزام العاطفي، الالتزام الاستمراري، الالتزام المعياري) والدرجة الكلية للمحور. كما أشارت النتائج إلى فاعلية أسلوبين من الأساليب القيادية في التنبؤ بالدرجة الكلية للالتزام التنظيمي وهما: (قيادة النادي الاجتماعي، القيادة منتصف الطريق)، وهذا يدل على أن هذين الأسلوبين لهما علاقة بالدرجة الكلية للالتزام التنظيمي لدى عينة الدراسة من الإداريات بالإدارة العامة لتعليم نجران، وبينت النتائج أن أسلوب قيادة منتصف الطريق يشكل أكثر الأساليب القيادية المدروسة إسهاماً في التنبؤ بالدرجة الكلية للالتزام التنظيمي لدى الإداريات في الإدارة العامة لتعليم نجران، كما أظهرت النتائج أن أسلوب قيادة النادي الاجتماعي يشكل ثاني الأساليب القيادية المدروسة إسهاماً في التنبؤ بالدرجة الكلية للالتزام التنظيمي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول الالتزام التنظيمي وأبعاده تُعزى لمتغيرات العمر وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي. وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات منها: التأكيد على الإثراء الوظيفي للإداريات في الإدارات النسائية بالإدارة العامة لتعليم نجران والربط بين المصلحة العامة والخاصة, تعزيز مستويات الالتزام التنظيمي للإداريات من خلال العدالة التنظيمية وتحسين المناخ التنظيمي داخل الإدارات.
الكلمات المفتاحية: الأساليب القيادية، الالتزام التنظيمي، الإدارة العامة بتعليم نجران.
 

عنوان المقالة [English]

The Role of Leadership Styles in Organizational Commitment with Female Administrative Staff in the General Education Administration of Najran

المؤلفون [English]

  • NAJLA ALI SALEM ALSALEM 1
  • Mohammed Abdullah Alhazmi 2
1
2
المستخلص [English]

This study aimed to identify the role of leadership styles in the organizational commitment with (142) female administrative staff in the General Education Administration in Najran. A descriptive correlation methodology was used in this study through designing a questionnaire to collect the required data about the variables of the study. After collecting the data and analysing them statistically through using appropriate statistical techniques, the study revealed that: the degree of the organizational commitment with female administrative staff in the General Education Administration of Najran from their perspectives was high; there was a statistically significant positive correlation relationship between at the level (0.01) between the overall degree of the ''Leadership Styles'' area and all areas of the organizational commitment (i.e., emotional commitment, continual commitment, standard commitment) together with the overall degree of the whole area; both ''Social Club Leadership'' and 'Halfway Leadership'' were effective leadership styles in predicting the overall degree of the organizational commitment, i.e., they both affected the overall degree of the organizational commitment with the sample; the ''Halfway Leadership'' scored the most effective style in predicting the overall degree of the organizational commitment while the ''Social Club Leadership'' style scored the second most effective one in predicting the overall degree of the organizational commitment; and there were no statistically significant differences between the sample's responses concerning the organizational commitment and its dimensions attributed to the variables of age, years of experience, and scientific qualification.  Based on the findings of the study, a set of recommendations were introduced such as emphasizing job enrichment with female administrative staff in the General Education Administration in Najran, connecting between and public and private interests, and reinforcing the organizational commitment with female administrative staff through establishing an organizational justice and improving the organization climate inside administrations. 
Keywords: Leadership Techniques, Organizational Commitment, General Education Administration of Najran