نظامي التعليم في مملكة هولندا وجمهورية الصين الشعبية مع نظام التعليم في المملكة العربية السعودية "دراسة مقارنة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية مشرفة تربوية بوزارة التعليم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تناول نظامي التعليم في مملكة هولندا وجمهورية الصين الشعبية ومقارنتهما بنظام التعليم في المملكة العربية السعودية، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، تكونت من إطار عام شمل مقدمة الدراسة، ومشكلتها، وأسئلتها، وأهدافها، وأهميتها، ومنهجها، وحدودها. ثم محورين، عرض المحور الأول ملامح النظام التعليمي في مملكة هولندا مقارنة بالنظام التعليمي في المملكة العربية السعودية، وأوجه الاستفادة منه بالمملكة العربية السعودية، وشمل ما يلي: أولاً: تحليل مكونات النظام التعليمي في هولندا: الطلاب والسلم التعليمي، ثانيًا: مقارنة بين نظام التعليم في هولندا ونظام التعليم في المملكة العربية السعودية، وعرض أهم العوامل المؤثرة في الأنظمة التعليمية، ثالثاً: مميزات نظام التعليم في هولندا، رابعاً: التوصيات والدروس المستفادة من تجربة النظام التعليمي في هولندا: وتناول المحور الثاني ملامح النظام التعليمي في جمهورية الصين الشعبية، مقارنته بالنظام التعليمي في المملكة العربية السعودية، وإمكانية الإفادة منه، وشمل ما يلي: أولاً: سياسة التعليم في الصين، ثانياً: أبرز مكونات نظام التعليم في الصين: الطلاب والسلم التعليمي، ثالثاً: التعليم الأهلي في الصين، رابعاً: دراسة الأجانب في الصين، خامساً: أهداف نظام التعليم الصيني، سادساً: المناهج في نظام التعليم الصيني، سابعاً: التقويم في نظام التعليم الصيني، ثامناً: طرق التدريس في نظام التعليم الصيني، تاسعاً: الاهتمام بإعداد المعلم في الصين، عاشراً: الإدارة والإشراف على التعليم، الحادي عشر: مستويات إدارة التعليم، الثاني عشر: تمويل التعليم في النظام الصيني، الثالث عشر: العوامل المؤثرة على نظام التعليم في الصين، الرابع عشر: التوصيات حول الاستفادة من نظام التعليم في الصين.
الكلمات المفتاحية: النظام التعليمي، إعداد المعلم، التعليم الأهلي، تمويل التعليم.

عنوان المقالة [English]

The education systems of the Kingdom of the Netherlands and the People's Republic of China with the education system in the Kingdom of Saudi Arabia “A comparative study”

المؤلف [English]

  • Wafa Sultan Abdullah Alsubaie
المستخلص [English]

The study aimed to address the education systems in the Kingdom of the Netherlands and the People's Republic of China with the education system in the Kingdom of Saudi Arabia in a comparative manner. To achieve this goal, the study used the descriptive method, and consisted of a general framework that included the introduction of the study, its problem, questions, objectives, importance, methodology, and limitations, then two axes, the first axis presented the features of the educational system in the Kingdom of the Netherlands compared to the educational system in the Kingdom of Saudi Arabia, and the ways to benefit from it in the Kingdom of Saudi Arabia, and included the following: First: Analyzing the components of the educational system in the Netherlands: Students and the educational ladder: A comparison between the education system in the Netherlands and the education system in the Kingdom of Saudi Arabia, and a presentation of the most important factors affecting educational systems, third: the advantages of the education system in the Netherlands, and fourth: Recommendations and lessons learned from the experience of the educational system in the Netherlands: The second theme dealt with the features of the educational system in the People's Republic of China compared to the educational system in the Kingdom of Saudi Arabia, and the possibility of benefiting from it in the Kingdom of Saudi Arabia: First: Education policy in China, Second: The most important components of the education system in China: Students and the educational ladder, third: Private education in China, fourth: The study of foreigners in China, fifth: Objectives of the Chinese education system, VI: Curricula in the Chinese education system, VII: Evaluation in the Chinese education system, VIII: Teaching methods in the Chinese education system, IX: The importance of teacher training in China, X: Administration and Supervision of Education, XI: Levels of Education Administration, XII: Financing Education in the Chinese System, XIII: Factors affecting the education system in China, XIV: Recommendations on utilizing China's education system.
Keywords: Education system, teacher preparation, private education, education funding.