درجة وعي معلمي التعليم العام بالبيانات الضخمة (Big Data) ودور نماذج تعلم الآلة للإستفادة منها في التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تقنية المعلومات والتعليم الإلكتروني المشارك، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على درجة الوعي بالبيانات الضخمة (Big Data) لدى معلمي ومعلمات التعليم العام بالمملكة العربية السعودية، وقد تم استخدام المنهج الوصفي، وتمثلت الأداة في استبانة تم توزيعها على عينة من (391) معلم ومعلمة بمدينة جدة بالمملكة العربية السعودية، وتوصل البحث لعدة نتائج أبرزها: درجة الوعي بمفهوم البيانات الضخمة كانت بدرجة "متوسطة"، حيث جاء المتوسط الحسابي العام لاستجابات عينة الدراسة يساوي (3.34) ، ودرجة الوعي بخصائص البيانات الضخمة كانت " عالية" ، حيث جاء المتوسط الحسابي العام لاستجابات عينة الدراسة يساوي (3.43)، ودرجة الوعي بدور نماذج تعلم الآلة في الاستفادة من البيانات الضخمة في التعليم كانت بدرجة "عالية"، حيث جاء المتوسط الحسابي العام لاستجابات عينة الدراسة يساوي (3.53)، كما أسفرت النتائج أن ليس هناك فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة لمتغيرات (الجنس – التخصص) لدى أفراد العينة، بينما جاءت أنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة لمتغير سنوات الخبرة لصالح مجموعة 5 سنوات فأقل، وكانت من أهم التوصيات والمقترحات: العمل على رفع الوعي بالبيانات الضخمة وفهم خصائصها، وتوظيف نماذج تعلم الآلة بشكل خاص وتطبيقات الذكاء الاصطناعي للاستفادة منها في مجال التعليم لخدمة عمليات تحليلات التعلم.
الكلمات المفتاحية: درجة الوعي، البيانات الضخمة، دور نماذج تعلم الآلة , ملعمي التعليم العام)
 

عنوان المقالة [English]

The level of awareness of public education teachers about Big Data and the role of machine learning models to benefit from it in education

المؤلف [English]

  • Dr. Abdullah amammari
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the level of awareness of Big Data among male and female public education teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. The descriptive approach was used, and the tool was a questionnaire distributed to a sample of (391) male and female teachers in the city of Jeddah in the Kingdom of Saudi Arabia. The research reached several results, the most prominent of which were: the level of awareness of the concept of Big Data was "medium", as the general arithmetic mean of the study sample's responses was equal to (3.34), and the level of awareness of the characteristics of Big Data was "high", as the general arithmetic mean of the study sample's responses was equal to (3.43), and the level of awareness of the role of machine learning models in benefiting from Big Data in education was "high", as the general arithmetic mean of the study sample's responses was equal to (3.53). The results also showed that there were no statistically significant differences in the variables (gender - specialization) among the sample members, while there were statistically significant differences in the variable of years of experience in favor of the group of 5 years or less. Among the most important recommendations and suggestions were: working to raise awareness of Big Data and understand its characteristics, and employing machine learning models in particular and artificial intelligence applications to benefit from them in the field of education to serve learning analytics processes.
Keywords: (Awareness Level, Big Data, Machine Learning Models Role, Public Education Teachers)