أثر استخدام نمذجة الفيديو (Video Modeling) بنظارات الواقع الافتراضي (Virtual Reality Glasses) لتنمية مهارات التكيف الاجتماعي لذوي الإعاقة الفكرية البسيطة بمدينة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ تقنيات التعليم المشارك، كلية التربية، جامعة الملك عبدالعزيز

2 باحثة ماجستير تقنيات التعليم، كلية التربية، جامعة الملك عبدالعزيز

المستخلص

هدفت هذا الدراسة لمعرفة أثر استخدام نمذجة الفيديو (Video Modelling) بنظارات الواقع الافتراضي (Virtual Reality Glasses) لتنمية مهارات التكيف الاجتماعي لذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، حيث تكونت عينة الدراسة على ست مشاركات من ذوي العوق الفكري البسيط، وتمثلت أدوات الدراسة: مقياس فاينـلاند للسلوك التكيفي، بطاقة ملاحظة تم تصميمها وبنائها حسب طبيعة الدراسة الحالية لتشمل على أسئلة مغلقة الأجوبة، واسئلة مفتوحة الأجوبة. تم استخدام المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة بالقياس القبلي والبعدي، بالإضافة الى المنهج الوصفي المبني على دراسة الحالة للمشاركات. وقد تم اعداد وتنفيذ مقاطع الفيديو المنمذجة ضمن احتياجات العينة التي تم الوصول لها من خلال القياس القبلي على مقياس فاينـلاند للسلوك التكيفي، ضمن الابعاد المحددة في الدراسة الحالية (مهارات الحياة اليومية – مهارات التنشئة الاجتماعية). وتم تنفيذ التجربة من خلال الجلسات الفردية للمشاركات حيث تتضمن كل جلسة: مشاهدة الفيديو ضمن نظارة الواقع الافتراضي من نوع Gear VR، الحوار والمناقشة، التدريب السلوكي وتسجيل الملاحظات. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي رتب القياس القبلي والبعدي لبعد مهارات الحياة اليومية لجميع المشاركات لصالح القياس البعدي، ايضًا وجود فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي رتب القياس القبلي والبعدي لبعد مهارات التنشئة الاجتماعية لجميع المشاركات لصالح القياس البعدي. كما اظهرت نتائج المتوسطات تطور مهارات السلوك التكيفي لدى جميع المشاركات. 
الكلمات المفتاحية: الاعاقة الفكرية، نمذجة الفيديو، السلوك التكيفي، نظارة الواقع الافتراضي.

عنوان المقالة [English]

The effect of using video modeling with virtual reality glasses to develop social adaptation skills for people with mild intellectual disabilities in Jeddah

المؤلفون [English]

  • Dr. Leena Alfarani 1
  • , Afnan Abdullah Al-Selmi 2
1
2
المستخلص [English]

The aim of this study was to know the effect of using Video Modeling with Virtual Reality Glasses, to develop social adjustment skills for people with minor intellectual disabilities, the study sample consisted of six participants with minor intellectual disability.
The tools of the study were: The Fainland Scale of Adaptive Behavior, a note card designed and built according to the nature of the current study to include closed-ended questions, and open-ended questions.
The quasi-experimental approach of one group was used in pre and post measurement, in addition to the descriptive approach based on the case study of the participants.
The modeling videos were prepared and implemented within the sample needs obtained through the Feinland scale pre measurement of adaptive behavior, implicitly excluding the adaptive behavior identified in the present study (daily life skills - socialization skills).
The experiment was carried out through individual sessions where each session included: Watching the video in the (Gear VR) virtual reality camera, dialogue and discussion, behavioral training and recording notes.
The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the two averages of the pre and post measurement levels for some of the daily life skills of all participants in favor of the post-measurement. There were also statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the two averages of the pre and post measurement levels for some socialization skills for all participants in favor of the post-measurement. The results of the averages showed the development of adaptive behavior skills in all participants.
Keywords: Intellectual disability, Video modelling, Adaptive behaviour, Virtual reality glasses.