درجة ممارسة القيادة التحويلية لدى رؤساء الأقسام في كلية التربية بجامعة حفر الباطن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة القيادة التحويلية لدى رؤساء الأقسام في كلية التربية بجامعة حفر الباطن في بعد التأثير المثالي، والدافع الإلهامي، والإهتمام الفردي، والتمكين. وتكون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية بجامعة حفر الباطن خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 1445ه والبالغ عددهم (61) عضواَ، وقد تم استعادة (47) استجابة. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي (المسحي) وكانت (الاستبانة) أداة لها. وكشفت الدراسة عن مجموعة من النتائج، أهمها:
1- أن أبرز نتائج ممارسة القيادة التحويلية لدى رؤساء أقسام التربية بجامعة حفر الباطن في بعد التأثير المثالي هي: يحظى بثقة العاملين داخل القسم، يتمسك بالقيم الأخلاقية أثناء تأديته للمهام، يتمتع بمهارات الإبداع الإداري، يقدم المصلحة العامة على المصلحة الشخصية.
2- أن أبرز عبارات ممارسة القيادة التحويلية لدى رؤساء أقسام التربية بجامعة حفر الباطن في بعد الدافع الإلهامي (الاستمالة العقلانية) هي: يحرص على التطوير والتجديد المستمر لجميع أعمال القسم، يعد خطة إجرائية لتنفيذ التغييرات المطلوبة، يقوم بالتعزيز الإيجابي للعاملين بما يحقق الرضا لديهم، يهتم بآراء واقتراحات العاملين داخل القسم.
3- أن أبرز عبارات ممارسة القيادة التحويلية لدى رؤساء أقسام التربية بجامعة حفر الباطن في بعد الاهتمام الفردي (القدرات الفردية) هي: يراعي الفروق الفردية بين العاملين، يقدم تغذية راجعة للعاملين بشكل مستمر، يلتزم بمبدأ العدالة والمساواة مع جميع العاملين، يقوم بالتعامل الجيد مع الموظفين ويتجنب التجريح.
4- أن أبرز عبارات ممارسة القيادة التحويلية لدى رؤساء أقسام التربية بجامعة حفر الباطن في بعد التمكين (توزيع سلطة العاملين) هي: يعزز إحساس العاملين بالثقة وتقدير الذات، يحدد المهام الوظيفية للعاملين داخل القسم، يغرس مهارة تحمل المسؤولية لدى العاملين، يشكل فرق العمل داخل القسم على أساس علمي.
الكلمات المفتاحية: القيادة التحويلية، رؤساء الأقسام، الإبداع الإداري، التمكين.

عنوان المقالة [English]

The Degree of Transformational Leadership Practice among Department Heads at the College of Education, University of Hafr Al-Batin

المؤلف [English]

  • Dr. Mohammed Bin Fahd Al-Khalawi
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the extent to which department heads at the College of Education, University of Hafr Al-Batin, practice transformational leadership across four key dimensions: idealized influence, inspirational motivation, individualized consideration, and empowerment. The study population consisted of all faculty members at the College of Education during the second semester of the academic year 1445 AH, totaling 61 members, with 47 responses retrieved. The study employed a descriptive (survey) methodology, utilizing a questionnaire as the primary data collection instrument. The findings revealed several key results:
1.    In the dimension of idealized influence, the most prominent transformational leadership practices among department heads included: earning the trust of staff within the department, adhering to ethical values while performing tasks, demonstrating administrative creativity, and prioritizing the public interest over personal gain.
2.    In the dimension of inspirational motivation (rational persuasion), the most notable practices included: striving for continuous development and innovation in all departmental activities, preparing an operational plan for implementing required changes, providing positive reinforcement to staff to enhance job satisfaction, and valuing the opinions and suggestions of departmental personnel.
3.    In the dimension of individualized consideration (individual capabilities), the most evident practices included: taking into account individual differences among staff members, offering continuous feedback, upholding principles of justice and equality, and maintaining respectful interactions while avoiding disparagement.
4.    In the dimension of empowerment (distribution of authority), key practices included: fostering a sense of trust and self-worth among staff, clearly defining job responsibilities within the department, instilling a sense of responsibility in staff members, and forming work teams based on scientific principles.
Keywords: Transformational Leadership, Department Heads, Administrative Creativity, Empowerment.