القيم البــــيولوجية المتضمَّنة بكتب الأحياء واكتساب طالبات المرحلة الثانوية لتلك القيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير المناهج وطرق تدريس العلوم، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة القصيم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمين القيم البيولوجية في محتوى كتب الأحياء في المرحلة الثانوية، والكشف عن اكتساب طالبات المرحلة الثانوية لتلك القيم. واُستخدم المنهج الوصفي القائم على أسلوب تحليل المحتوى، والمنهج الوصفي المسحي. وتكوّنت عينة الدراسة من كتاب أحياء (3) للمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية، كما تكوّنت من (330) طالبة من طالبات اللاتي يدرسن مقرر الأحياء (3) في الصف الثالث ثانوي (نظام مقررات). وتم إعداد أداة تحليل محتوى ومقياس القيم البيولوجية. وكشفت النتائج أن تضمين القيم البيولوجية في محتوى كتاب أحياء(3) للصف الثالث ثانوي متدني جداً بصفة عامة، وظهر من هذه القيم بنسبه 4.40% بشكل صريح، وظهر من هذه القيم بنسبة 1.19% بشكل ضمني. كما أوضحت النتائج أن مستوى اكتساب طالبات المرحلة الثانوية للقيم البيولوجية المتضمنة في كتاب الأحياء جاء مرتفعاً. وأوصت الدراسة بتضمين القيم البيولوجية في كتب الأحياء.
الكلمات المفتاحية: القيم البيولوجية، كتب الأحياء، طالبات المرحلة الثانوية.
 
 

عنوان المقالة [English]

The Biological Values Included in the Biology Textbooks and the Acquirement of these Values among Female High School Students :

المؤلفون [English]

  • Eman Nasser bin Ghazi Al-Harbi's daughter 1
  • Prof. Dr. Huda Muhammad bin Nasser Al-Kanaan 2
1
2
المستخلص [English]

The purpose of this study was Investigate the degree to which the values were included in the content of secondary school Biology textbooks, and revealing secondary school students’ acquisition of those values. The study followed the descriptive content analysis and the survey descriptive method. The study sample consisted of a Biology textbook (3) for secondary school students in Saudi Arabia and (330) female secondary school students who are studying Biology textbook (3) in third grade (credit hours system). A content analysis card and a biological value scale were prepared. The results revealed that the inclusion of biological values in the content of Biology 3 for the third year of secondary school is very low in general, and it appeared from these values by a rate of 4.40% explicitly, and it appeared from these values by 1.19% implicitly. The results showed that the level of secondary school students' acquisition of the biological values included in Biology textbook is very high. This study recommended including biological values in biology textbooks.
Keywords: Biological values - Biology textbooks - High school students.