درجة إســــهام مديري المدارس في رفع مستوى الوعي بالأمن السيبراني للمعلمين والموجهين الطلابيين بمدارس تعليم الليث

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

درجة الماجستير في الإدارة التربوية والتخطيط، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة إسهام مديري المدارس في رفع مستوى الوعي بالأمن السيبراني بمدارس تعليم الليث لدى المعلمين والموجهين الطلابيين، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي؛ وتمثلت أداة جمع البيانات الرئيسية لهذه الدراسة في الاستبيان. وأجريت على عينة مكونة من (320) معلماً و(70) موجهاً طلابياً، بمدارس التعليم العام بإدارة تعليم الليث. وياستخدام الأساليب الإحصائية (التكرارات والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري - معامل ألفا كرونباخ - معامل الارتباط واختبار تحليل التباين (ANOVA)) عبر برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) توصلت الدراسة إلى أن درجة إسهام مديري المدارس في رفع مستوى الوعي بالأمن السيبراني بمدارس تعليم الليث من وجهة نظر المعلمين والموجهين الطلابيين بشكل عام كانت مرتفعة وذلك يمتوسط (3.43) وأن درجة إسهام مديري المدارس في رفع مستوى الوعي بالأمن السيبراني بمدارس تعليم الليث لدى المعلمين جاءت في المرتبة الأولى بدرجة مرتفعة تليها بمتوسط (3.74) تليها درجة إسهام مديري المدارس في رفع مستوى الوعي بالأمن السيبراني بمدارس تعليم الليث لدى الموجهين الطلابيين بدرجة مرتفعة أيضاً وبمتوسط (3.40).
الكلمات المفتاحية: المعلمين، مديري المدارس، الوعي، الأمن السيبراني.
 

عنوان المقالة [English]

The degree of school principals' contribution to raising cybersecurity awareness among teachers and student mentors in Al-Laith Education Schools

المؤلف [English]

  • Mr. Abdul Kareem Salman Al-Thaqafi
المستخلص [English]

This study aimed to identify the degree to which school principals contribute to raising the level of awareness of cyber security in Al-Layth schools among teachers, student mentors, from the point of view of teachers and student councilors. The study relied on the descriptive approach using the survey method. The main data collection tool for this study was the questionnaire. It was conducted on a sample of (320) teachers and (70) student counselor, in general education schools in the Al-Laith Education Department. Using statistical methods (frequencies, mean, standard deviation - Cronbach's alpha coefficient - correlation coefficient and analysis of variance (ANOVA)) via (SPSS) The study found that the degree of contribution of school principals in raising the level of awareness of cybersecurity in Al-Laith schools from the point of view of teachers and student councilors in general was high, with an average of (3.43), and that the degree of contribution of school principals in raising the level of awareness of cyber security in Al-Laith schools among teachers was in the range of First place with an average of (3.74), followed by the degree of contribution of school principals in raising the level of awareness of cyber security in Al-Laith Schools among students with an average of (3.40).
Keywords: teachers, School principals, awareness, cyber security.