واقع مــــــمارسة معلمات رياض الأطفال لمهارات التدريس القائم على الاستقصاء العلمي المناسبة لتنمية مهارات حل المشكلات لدى أطفال الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

درجة الماجستير في المناهج وطرق التدريس العامة، كلية التربية والآداب، جامعة الحدود الشمالية، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة معلمات رياض الأطفال لمهارات التدريس القائم على الاستقصاء العلمي المناسبة لتنمية مهارات حل المشكلات لدى أطفال الروضة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتم بناء بطاقة ملاحظة للممارسات التدريسية القائمة على الاستقصاء العلمي المناسبة لتنمية مهارات حل المشكلات لدى أطفال الروضة، ثم تطبيقها على عينة من معلمات رياض الأطفال، في مدينتي (طريف، وعرعر)، حيث بلغ عددهن(٥٦) معلمة، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: أنَّ مستوى أداء المعلمات في الممارسات التدريسية القائمة على الاستقصاء العلمي كان متوسطًا في محور التساؤل والاستيعاب (الاستثارة والتحفيز)، ومنخفضًا في المهارات التالية؛ مهارة البحث والتحري (الاكتشاف والمعرفة)، مهارة إيجاد/ إنتاج المعرفة (الفرز)، ومهارة المناقشة والتأمل (الاستكشاف)، مهارة اتخاذ الإجراءات والتطبيق.
الكلمات المفتاحية: التدريس القائم على الاستقصاء العلمي، مهارات حل المشكلات، معلمة 

عنوان المقالة [English]

The reality of kindergarten teachers' practice of scientific inquiry-based teaching skills appropriate for developing problem-solving skills among kindergarten children

المؤلف [English]

  • Ms. Nour Mohsen Mseleh Al-Belhazi
المستخلص [English]

The study aimed to identify realistic practices of kindergarten teachers regarding scientific research skills for kindergarten children in order to solve the skills of kindergarten children. The truth is that the study used descriptive models, and a note card was built for the leading scientific practices in scientific investigation towards problem-solving skills among kindergarten children, and then it was applied to the archives of kindergarten teachers in (Turaif and Arar), where their number reached (56) teachers. The study reached many results, the most important of which is that the performance level of applied field teachers in scientific storytelling was average in the axis of (questioning) and discovered (arousal and motivation). , and decreases significantly in the following skills: The skill of research and application (cognitive discovery), the skill of creativity/production of knowledge (sorting), the skill of discussion and reflection (exploration), and the skill of taking measures and application.
key words: Teaching based on scientific inquiry, Problem solving skills, Kindergarten teacher