درجـــــــــة استخدام ChatGpt لدى معلمي الحاسب الآلي بمنطقة جازان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة في مجال تقنية المعلومات ومعلم حاسب آلي في إدارة تعليم جازان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف والوقوف على درجة استخدام ChatGpt لدى معلمي الحاسب الآلي بمنطقة جازان؛ وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي لمناسبة هدف البحث من خلال مراجعة الأدبيات والدراسات المرتبطة بتطبيق ال ChatGpt ؛ من خلال التطرق لمفهومه وفلسفته ومبررات الأخذ به؛ وبلغت العينة (230) من معلمي الحاسب الآلي بمنطقة جازان  تم اختيارهم بالطريقة العشوائية وتوزيعهم وفق متغيرات (النوع ومستوى الخبرة في التدريس  والحصول على الدورات في مجال الذكاء الاصطناعي،  وتم استخدام الاستبانة كأداة للبحث مشتملة على أربع محاور مثلت أهم استخدامات ChatGpt من قبل معلمي الحاسب الآلى تكثلت في (تحضير الدروس- الأنشطة الصفية- إعداد الاختبارات- الأنشطة اللاصفية)  ، وكان من أهم النتائج التي توصل إليها البحث: عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي مجموعتي البحث من الذكور والإناث في رؤيتهم للكشف عن درجة استخدام ChatGpt لدى معلمي الحاسب الآلى بمنطقة جازان ، حيث بلغت قيمة التاء في محاور الاستبانة الأربعة على الترتيب (0.044)، (0.528)،(0.048)،(1.024) وهي قيم غير دالة إحصائيًا، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة على محاور الاستبانة الأربعة تبعًا لمتغير مستوى الخبرة، وقدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات التي تعمل على توسيع استخدام ال ChatGpt في العملية التعليمية.
     الكلمات المفتاحية:  الشات جي بي تي- الذكاء الاصطناعي- منطقة جازان.

عنوان المقالة [English]

The Level of ChatGPT Use by Computer Teachers in the Jazan Region

المؤلف [English]

  • . Amal Mastour Nami Al-Zaydi
المستخلص [English]

The current research aimed to identify and assess the level of ChatGPT use by computer teachers in the Jazan Region. A descriptive survey approach was used to address the research objective, reviewing the literature and studies related to the application of ChatGPT, addressing its concept, philosophy, and rationale for its adoption. The sample amounted to (230) computer teachers in the Jazan region. They were randomly selected and distributed according to variables (gender, level of experience in teaching, and obtaining courses in the field of artificial intelligence). The questionnaire was used as a research tool, including four axes that represented the most important uses of ChatGpt by computer teachers, which were concentrated in (lesson preparation - classroom activities - test preparation - extracurricular activities). Among the most important results reached by the research were: There were no statistically significant differences at the level (0.05) between the averages of the two research groups of males and females in their view of revealing the degree of use of ChatGpt among computer teachers in the Jazan region, as the value of the t in the four questionnaire axes reached, respectively (0.044), (0.528), (0.048), (1.024), which are statistically insignificant values. There were statistically significant differences between the responses of the sample members on the four questionnaire axes according to the variable of the level of experience. The research presented a set of recommendations and proposals that work to expand the use of the ChatGPT in the educational process.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: ChatGPT
  • Artificial Intelligence
  • Jazan Region