فاعليــــة برنامج إرشادي مقترح مستند لليقظة العقلية في خفض الاحتراق النفسي وتنمية التوافق المهني لدى معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

استاذ مشارك كلية التربية الاساسية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي

المستخلص

    هدف البحث للكشف عن فاعلية برنامج إرشادي مقترح مستند لليقظة العقلية في خفض الاحتراق النفسي وتنمية التوافق المهني لدى معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت. تم استخدام منهج البحث الوصفي والتصميم شبه التجريبي لمجموعة واحدة مع اختبار قبلي واختبار بعدي. تم تطبيق  البحث على عينة عشوائية قوامها (32) من معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت، وتم جمع البيانات باستخدام مقياس ماسلاش وجاكسون للاحتراق النفسي ومقياس التوافق المهني لكريري والشهري (2024). تم تطبيق برنامج إرشادي مستند إلى بعض استراتيجيات اليقظة العقلية على العينة. وتم تحليل البيانات باستخدام اختبار ت لمجموعتين مرتبطتين ومعادلة كوهين ومعامل الارتباط البسيط لبيرسون. أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية ما بين متوسطات درجات المعلمين المشاركين في التطبيقين القبلي وبالبعدي لمقياسي الاحتراق النفسي والتوافق المهني لصالح التطبيق القبلي (بالنسبة للاحتراق النفسي)، ولصالح التطبيق البعدي (بالنسبة لمقياس التوافق المهني)، كما اتضح حجم أثر كبير  للبرنامج الإرشادي المقترح المستند لليقظة العقلية في خفض الاحتراق النفسي وتنمية التوافق المهني للمعلمين، فضلا عن وجود علاقة ارتباطية سالبة ودالة إحصائيا بين درجات المعلمين على مقياس الاحتراق النفسي ودرجاتهم على مقياس التوافق المهني. وفي ضوء ذلك، أوصى الباحثان بتدريب المعلمين قبل وأثناء الخدمة على استراتيجيات اليقظة العقلية كأدوات يمكن استخدامها لمواجهة الضغوط النفسية وتقليل الاحتراق النفسي وتحسين التوافق المهني.
الكلمات الدالة:
 اليقظة العقلية، الاحتراق النفسي، التوافق المهني، الإرشاد النفسي، علم النفس المهني 
 

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Proposed Guidance Program Based on Mindfulness in Reducing Burnout and Developing Job Satisfaction Among Secondary School Teachers in the State of Kuwait

المؤلفون [English]

  • Dr. Fahad Mubarak Al-Tasha
  • Dr. Saud Nami Al-Harbi
المستخلص [English]

Abstract
This research aimed to explore the effectiveness of a proposed counseling program based on mindfulness in reducing burnout and enhancing occupational adjustment among secondary school teachers in Kuwait. A descriptive-analytic and correlational research methodology were used, along with a quasi-experimental design involving a pre-test and post-test for one group. The study was conducted on a sample of 32 secondary school teachers in Kuwait, selected randomly. Data were collected using the Maslach & Jackson Burnout Inventory and the occupational Adjustment Scale developed by Kareeri and Al-Shehri (2024). Data analysis was performed using paired t-tests, Cohen's d for effect size, and Pearson's correlation coefficient. A counseling program based on mindfulness strategies was designed and implemented on the sample. The results indicated significant statistical differences between the pre-test and post-test mean scores on the burnout scale, favoring the pre-test. Moreover, there were statistically significant differences in the pre-test and post-test mean scores on the occupational adjustment scale, favoring the post-test. A large effect size was found for the proposed counseling program in reducing burnout and improving professional adjustment. Furthermore, a significant negative correlation was observed between the teachers' post-test burnout scores and their post-test professional adjustment scores. In light of these findings, the researchers recommend training teachers both before and during service on mindfulness strategies as tools to manage psychological stress, reduce burnout, and improve professional adjustment.
Keywords: Mindfulness, Burnout, Professional Adjustment, Counseling, Occupational Psychology.