Self-Regulation as a Key Factor in Academic Motivation for Undergraduate Students in the United States

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

college of Arts, Department:Psychology, Educational Psychology

المستخلص

 
Some undergraduate students exhibit a lack of academic motivation, which adversely affects their engagement and persistence in higher education (Busse & Walter, 2017; Rizkallah & Seitz, 2017; Dresel & Grassinger, 2013). Students lacking motivation are more likely to withdraw from school or disengage from learning activities, leading to underachievement (Wang & Pomerantz, 2009). Although there is a correlation between low academic motivation and deficiencies in self-regulation, relatively few studies have explored the impact of self-regulation on academic motivation, particularly in the U.S. This study seeks to investigate the role of self-regulation in fostering academic motivation. The sample comprised 349 undergraduate students from U.S. universities, recruited through the online platform QuestionPro. Participants completed the Academic Motivation Scale (AMS) and the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) online, providing insights into their levels of academic motivation and self-regulation. Structural equation modeling was utilized to assess the influence of self-regulation on academic motivation. Data analysis revealed that the initial model did not fit the data well, with a Chi-square value of 271.569 (df = 40, p = .000) and poor fit indices (GFI = .875, NFI = .874, CFI = .889, RMSEA = .129, SRMR = .090). An exploratory analysis was conducted, and modifications were made based on modification indices and theoretical considerations to enhance the fit indices. The revised model demonstrated an acceptable fit between the theoretical and empirical covariance matrices (GFI = .918, NFI = .913, CFI = .928, RMSEA = .108, SRMR = .072), indicating that the data aligned with the hypothesized model. The overall adjusted model accounted for 41% of the variance in academic motivation, with self-regulation (β = .24; p < .01) identified as a significant predictor. The findings suggest that self-regulation can effectively predict students' academic motivation. Specifically, students employing advanced self-regulation strategies—such as time management, study environment optimization, and effort regulation—demonstrated higher levels of academic motivation. Further research is needed to identify additional factors that may influence academic motivation among students. This study provides recommendations for future research and professional practice.
 
 

عنوان المقالة [English]

التنظيم الذاتي كعامل رئيسي في الدافعية الأكاديمية لطلاب الجامعة في الولايات المتحدة

المؤلف [English]

  • فاطمة. الجعيد
كلية الآداب، قسم علم النفس، تخصص: علم النفس التربوي جامعة الطائف
المستخلص [English]

التنظيم الذاتي كعامل رئيسي في الدافعية الأكاديمية لطلاب الجامعة في الولايات المتحدة
الملخص
بعض الطلاب الجامعيين يظهرون نقصًا في الدافعية الأكاديمية، مما يؤثر سلبًا على مشاركتهم ومثابرتهم في التعليم العالي (Busse & Walter, 2017؛ Rizkallah & Seitz, 2017؛ Dresel & Grassinger, 2013). الطلاب الذين يفتقرون إلى الدافعية هم أكثر عرضة للتسرب من المدرسة أو الابتعاد عن الأنشطة التعليمية، مما يؤدي إلى تحقيق نتائج ضعيفة (Wang & Pomerantz, 2009). على الرغم من وجود ارتباط بين نقص الدافعية الأكاديمية ونقص التنظيم الذاتي، إلا أن الدراسات التي تستكشف تأثير التنظيم الذاتي على الدافعية الأكاديمية، خصوصًا في الولايات المتحدة، لا تزال قليلة. تهدف هذه الدراسة إلى البحث في دور التنظيم الذاتي في تعزيز الدافعية الأكاديمية.
تكونت العينة من 349 طالبًا جامعيًا من الجامعات الأمريكية، تم اختيارهم عبر منصة QuestionPro على الإنترنت. أكمل المشاركون مقياس الدافعية الأكاديمية (AMS) واستبيان استراتيجيات التعلم المحفزة (MSLQ) عبر الإنترنت، حيث قدموا معلومات حول مستويات دافعيتهم الأكاديمية وتنظيمهم الذاتي. تم استخدام نمذجة المعادلات الهيكلية لتقييم تأثير التنظيم الذاتي على الدافعية الأكاديمية.
أظهرت تحليلات البيانات أن النموذج الأولي لم يتناسب جيدًا مع البيانات، حيث كانت قيمة Chi-square 271.569 (df = 40، p = .000) مع مؤشرات ملائمة ضعيفة (GFI = .875، NFI = .874، CFI = .889، RMSEA = .129، SRMR = .090). ثم تم إجراء تحليل استكشافي، وتم إجراء تعديلات بناءً على مؤشرات التعديل والنظرية لتحسين مؤشرات الملائمة. أظهر النموذج المعدل ملاءمة مقبولة بين مصفوفتي التباين النظرية والتجريبية (GFI = .918، NFI = .913، CFI = .928، RMSEA = .108، SRMR = .072)، مما يدل على أن البيانات تتماشى مع النموذج المفترض. أوضح النموذج المعدل بشكل عام 41% من تباين الدافعية الأكاديمية، حيث تم تحديد التنظيم الذاتي (β = .24؛ p < .01) كمتنبئ هام.
تشير النتائج إلى أن التنظيم الذاتي يمكن أن يتنبأ بفعالية بالدافعية الأكاديمية لدى الطلاب. بشكل خاص، أظهر الطلاب الذين يستخدمون استراتيجيات تنظيم ذاتي متقدمة—مثل إدارة الوقت، وتحسين بيئة الدراسة، وتنظيم الجهد—مستويات أعلى من الدافعية الأكاديمية. هناك حاجة لمزيد من الأبحاث لتحديد عوامل إضافية قد تؤثر على الدافعية الأكاديمية بين الطلاب. تقدم هذه الدراسة توصيات للأبحاث المستقبلية والممارسات المهنية.