المعوقات التي تواجه معلمات صعوبات التعلم في تطبيق الممارسات المبنية على الادلة مع الطلاب ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارك قسم التربية الخاصة، كلية التربية بجامعة القصيم

2 ماجستير التربية الخاصة، جامعة القصيم قسم التربية الخاصة، كلية التربية بجامعة القصيم

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف الى أبرز معوقات استخدام الممارسات المبنية على الأدلة للطالبات ذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهنّ في منطقة القصيم. كما سعت إلى تحديد وجود فروق في استجابات المعلمات تعزى إلى متغيرات (الخبرة، المؤهل الدراسي، الدورات التدريبية). اشتملت الدراسة على جميع معلمات صعوبات التعلم في المنطقة (59 معلمة)، حيث تضمنت العينة الأولى (53 استبانة) والعينة الثانية (10 مقابلات).اعتمدت الدراسة على المنهج المختلط (الكمي والنوعي) باستخدام التصميم المتقارب المتوازي. أشارت النتائج إلى أن المعوقات المتعلقة بالإعداد المهني ومصادر المعلومات كانت الأكثر تأثيرًا بدرجة تحقق عالية، في حين كانت المعوقات المرتبطة بالمعلمات الأقل تأثيرًا بدرجة تحقق متوسطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا تعزى لمتغيري الخبرة والمؤهل الدراسي، بينما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الدورات التدريبية.خلصت الدراسة إلى أن هناك معوقات متعددة تحد من تطبيق الممارسات المبنية على الأدلة، وأوصت بتوفير الدعم اللازم لتحسين الإعداد المهني وتعزيز مصادر المعلومات بما يتيح تطبيق هذه الممارسات بشكل أكثر فعالية من قبل معلمي صعوبات التعلم
الكلمات المفتاحية: الممارسات المبنية على الأدلة، صعوبات التعلم، معلمات صعوبات التعلم.

عنوان المقالة [English]

The Challenges Faced by Learning Disabilities Teachers in Implementing Evidence-Based Practices with Students with Learning Disabilities

المؤلفون [English]

  • nora abdallah 1
  • hager sallah 2
1
2
المستخلص [English]

 
The study aimed to identify the most prominent obstacles to using evidence-based practices for female students with learning disabilities from the perspective of their teachers in the Qassim region. It also sought to determine whether differences in teachers' responses were attributable to variables such as experience, educational qualification, or training courses. The population included all 59 teachers of students with learning disabilities in the region. The initial sample, consisting of 53 teachers, responded to a questionnaire, while the second sample, comprising 10 teachers, participated in interviews. The study employed a mixed-methods approach. Results indicated a convergence in the estimates of obstacles provided by teachers, with the most significant challenges related to "professional preparation and information sources," rated as high, and the least significant challenges related to "teacher-related obstacles," rated as moderate. The findings also showed no statistically significant differences in teachers' perceptions of obstacles based on experience or educational qualification. However, statistically significant differences were observed in perceptions of teacher-specific obstacles based on training course attendance. Overall, the study highlights several barriers that hinder the application of evidence-based practices, particularly those linked to professional preparation and access to information. Recommendations and proposals were provided to mitigate these challenges, enhancing the feasibility of implementing evidence-based practices by teachers of students with learning disabilities.
 
Key Words:
 
 Evidence-Based Practices – Learning Disabilities – Learning Disability Teachers.