تدريـــج مقياس دافعية الانجاز باستخدام نظرية الاستجابة للمفردة على عينة من طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراة علم النفس التربوي كلية التربية جامعة دمنهور

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى استخدام نظرية الاستجابة للمفردة في بناء مقياس دافعية الانجاز وتدريج مفرداته تبعا للصعوبة، وبوحدة قياس معرفة وعمل تقديرات للقدرة تقابل كل درجة خام كلية محتملة على المقياس. بالإضافة إلى التحقق من صدق وثبات المقياس في صورته النهائية ، وتكونت عينة البحث من (500) طالب وطالبة من طلاب الصف الثاني الثانوي بمحافظة البحيرة متوسط أعمارهن (17) سنة، وبانحراف معياري (22,0) سنة ، وذلك خلال العام الدراسي (2022/2023م)
وتمثلت أداة الدراسة في الصورة الأولية لمقياس مواقف دافعية الإنجاز إعداد الباحثة واستخدمت الدراسة برنامج التحليل الإحصائي Winsteps لتدريج مفردات المقياس على تدرج واحد باستخدام نموذج راش، وكذا برنامج SPSS، وأسفرت نتائج الدراسة عن  إمكانية تدريج مفردات مواقف دافعية الإنجاز على تدريج خطي متصل باستخدام نموذج "راش"، وذلك بعد حذف الأفراد والمفردات غير الملائمة لأسس القياس الموضوعي، وإمكانية تقدير قدرات الأفراد المقابلة لكل درجة خام كلية محتملة على المقياس، والتحقق من صدق وثبات المقياس في صورته النهائية.
الكلمات المفتاحية:
 دافعية الإنجاز، نظرية الاستجابة للمفردة، نموذج راش، تدريج الاختبارات.

عنوان المقالة [English]

Calibration Items of Achievement Motivation Scale using Item Response Theory in a Sample of Secondary Stage Students

المؤلف [English]

  • hanan Ahmed Youssef Carson
المستخلص [English]

The current research aimed to use the theory of response to the vocabulary in building a measure of achievement motivation and grading its vocabulary according to difficulty, and a unit of measurement of knowledge and the work of estimates of ability corresponding to each possible total raw degree on the scale. In addition, verifying the validity and stability of the scale in its final form. The research sample consisted of (500) male and female students from the second secondary grade in Beheira Governorate, with an average age of (17) years, with a standard deviation of (1.133) years, during the academic year (2022/2023 )
The study tool was represented in the initial image of the scale of achievement motivation attitudes prepared by the research team, and the study used the statistical analysis program Winsteps to scale the vocabulary of the scale on one gradient using the Rush model, as well as the SPSS program, and the results of the study resulted in the possibility of grading the vocabulary of achievement motivation positions on a continuous linear scale using the "Rush" model, after deleting individuals and vocabulary that are inappropriate to the foundations of objective measurement, and the possibility of estimating the capabilities of individuals corresponding to each possible total raw score on the scale, and verify the validity and stability of the scale in its final form.
 
Keywords
achievement motivation, vocabulary response theory, Rush model, test grading.