مَلامِحُ شِعْرِ السِّتينِيَّات فِي بِدَايَاتِ مُحَمَّد أَبُو سِنَّة(دِرَاسَة مُقَارِنَة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ النقد والبلاغة كلية الآداب جامعة دمنهور

المستخلص

شَهِدَ الشعرُ العربي في ستينيات القرن العشرين تحولات جوهرية تمثلت في التمرد على القوالب التقليدية ، والانفتاح على تجارب فكرية جديدة .
برز محمد إبراهيم أبو سنة بوصفه أحد أبرز شعراء الجيل ، جامعًا بين الرومانسية والواقعية ، والأصالة والتجديد .
وتتناول هذه الدراسة ملامح تجربته الشعرية الأولى ، وعلاقتها بشعراء جيله ، مثل : صلاح عبد الصبور، وأمل دنقل ، ومحمد عفيفي مطر ، وأحمد عبد المعطي حجازي ، وفاروق شوشة ، مع الإشارة إلى نقاط الالتقاء والاختلاف من حيث اللغة ، والإيقاع ، إضافة إلى تحليل أبرز الظواهر الفنية والفكرية في شعره .
يهدف هذا البحث إلى دراسة ملامح شعر الستينيات كما تتجلى في شعر محمد إبراهيم أبو سنة ، ذلك الشاعر المبدع ، صاحب الدور الكبير في سياق الحركة الشعرية الحديثة ، مع التركيز على الخصائص الفنية والموضوعية التي ميزت هذه الحقبة ، وكيف انعكست في تجربته الشعرية .
وقد انقسم البحثُ إلى تمهيد (عبقرية الإبداع بين التفرّد والتأثُّر) ، وثلاثة محاور : أولها : شعر محمد إبراهيم أبو سنة ، وثانيها : رومانسية الستينيات في شعر محمد إبراهيم أبو سِنَّة ، وثالثها : البناء الفني . وقد تناولتُ كُلَّ مِحْوَرٍ مِنْهُم بِالتَّمْثِيل .
يعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي ؛ حيث يتم تحليل النصوص الشعرية لأبي سنة من خلال الشواهد الشعرية ، مع الربط بينها وبين السياق التاريخي والثقافي للستينيات ، كما يستند البحث إلى مقارنة تجربته مع تجارب شعراء آخرين في تلك الحقبة .
 

عنوان المقالة [English]

Features of the Poetry of the Sixties in the Beginnings of Muhammad Abu Sunna (A Comparative Study)

المؤلف [English]

  • mohamed mohamoud
المستخلص [English]

The 1960s witnessed profound transformations in Arabic poetry, marked by a rebellion against traditional forms and an openness to new intellectual horizons. Among the most prominent poets of this generation was Mohammed Ibrahim Abu Sinna, who masterfully blended
romanticism and realism, authenticity and innovation 
This study explores the defining features of his early poetic works and their relationship with the poetry of his contemporaries—such as *Salah Abdel Sabour, Amal Dunqul, Mohammed Afifi Matar, Ahmed Abdel Muti Hijazi, and Farouk Shousha—highlighting points of convergence and divergence in
language, rhythm, and artistic vision. Additionally, it analyzes the most significant artistic and intellectual currents that shaped his poetry. 
The research aims to examine the essence of
1960s poetry as embodied in Abu Sinna’s verse, shedding light on his pivotal role in the modernist poetic movement. It focuses on the stylistic and thematic qualities that defined this era and how they manifested in his creative output. 
The study is structured into an introduction ("The Genius of Creativity: Between Individuality and Influence") and three main sections: 

The Poetry of Mohammed Ibrahim Abu Sinna
The Romanticism of the Sixties in Abu Sinna’s Poetry
Artistic Structure

Each section is supported by detailed poetic analysis and examples. 
Methodologically, the research employs descriptive and analytical approaches, examining Abu Sinna’s verses through close readings while situating them within the historical and cultural context of the 1960s. Furthermore, it compares his poetic experience with that of his peers, offering a comprehensive understanding of his artistic distinctiveness and literary influence. 
This study not only illuminates Abu Sinna’s contributions but also enriches our appreciation of a transformative period in Arabic literature