تصور مقترح لإعداد معلم الكبار في ضوء الفلسفة الإنسانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم السياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود

10.21608/jehs.2025.431521

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على أهم ملامح تعليم الكبار وطرق إعداد معلم الكبار وجوانب القصور في الإعداد والتدريب والكشف عن أبرز ملامح وأهداف ومرتكزات وتطبيقات الفلسفة الإنسانية في المجال التربوي في إعداد المعلم وطرق  التدريب للمعلم وفق الاستراتيجيات التي تتضمنها الفلسفة الإنسانية التي تهتم بالإنسان  في علاقته بنفسه وبالآخرين في جميع الجوانب العقلية والأخلاقية والروحية وتجعله واعيا بذاته، وتكسبه العديد من القيم الأخلاقية والروحية، وهذا يؤكد  لنا أن الفلسفة الإنسانية مناسبة لمعلم الكبار، فإن معلم الكبار لابد أن يكون ملماً بمعرفة وإتقان، هذه المتطلبات التي تساهم وتساعد في تهيئة تعليم الكبار، وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، حيث توصلت الباحثة في النتائج كان من أهمها أنه عل الرغم من الجهود التي تقدم في مجال إعداد معلم الكبار الأن تلك الخدمات والبرامج بحاجة إلى المزيد من التركيز والتطوير والعمل على ربطها بالفلسفات وخاصة الفلسفة الإنسانية لما لها من أضافات في المجال التربوي، وذلك لتلبي الاحتياجات المتنوعة لمعلم الكبار وفي ضوء تلك النتائج خلص البحث إلي بعص التوصيات منها: توفير برامج لإعداد معلم الكبار في ضوء الفلسفة الإنسانية، تعريف وإعداد معلمين الكبار بأنسب وأسهل طرق التدريس في ضوء الفلسفة الإنسانية.
الكلمات المفتاحية: منهجية التحليل الرباعي، المنظور الإسلامي، الأسرة، معلمين الكبار.

عنوان المقالة [English]

SWOT Analysis Methodology from an Islamic Perspective and Its Educational Applications in the Family

المؤلف [English]

  • NORAH SAAD ALARIFI
المستخلص [English]

The aim of the study titled "A Proposed Concept for Preparing Adult Educators in the Light of Humanistic Philosophy" was to identify the main features of adult education, methods of preparing adult educators, deficiencies in preparation and training, and to highlight the key features, objectives, foundations, and applications of humanistic philosophy in the educational field in preparing educators and training methods according to the strategies encompassed by humanistic philosophy, which focuses on human beings in relation to themselves and others in all mental, moral, and spiritual aspects, making them self-aware and instilling in them various moral and spiritual values. This confirms that humanistic philosophy is suitable for adult educators, as they must be knowledgeable and proficient in these requirements, which contribute to and facilitate the preparation of adult education. The researchers followed a descriptive-analytical approach, and the results highlighted that despite the efforts made in preparing adult educators, these services and programs need further focus, development, and integration with philosophies, especially humanistic philosophy, due to its contributions to the educational field. Based on these results, the research concluded with several recommendations, including: providing programs to prepare adult educators in light of humanistic philosophy, and defining and preparing adult educators with the most suitable and easiest teaching methods in light of humanistic philosophy.
Keywords: SWOT analysis methodology, Islamic perspective, family, adult educators.