الممارسات المبنية على البراهين في ضوء التحليل البعدي لبحوث العلوم الشرعية في الفترة من 1432هـ إلى 1442هـ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 دكتوراه الفلسفة في المناهج وطرق التدريس العامة، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة القصيم

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة القصيم

10.21608/jehs.2025.431530

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة الكشف عن الممارسات المبنية على البراهين في ضوء التحليل البعدي لبحوث العلوم الشرعية في الفترة من 1432هـ إلى 1442هـ، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام منهجية التحليل البعدي  وتكوّنت عينة الدراسة من  194 رسالة، و13 بحث محكم، وتم تصميم بطاقة خاصة بمعايير الحكم على جودة البحوث التجريبية الداخلة في التحليل البعدي، وخلصت الدراسة إلى أن أعظم الممارسات التدريسية المبنية على البراهين أثرا على الطلاب هي القصة الرقمية  ثم التدريس التبادلي ثم الخرائط الذهنية الإلكترونية، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة القائمين على برامج إعداد وتطوير معلمات العلوم الشرعية بالعمل على تحسين الممارسات التدريسية لمعلمات العلوم الشرعية لتكون مبنية على البراهين بالاستفادة من نتائج التحليل البعدي لبحوث تعليم العلوم الشرعية، وأوصت معلمات العلوم الشرعية بالعمل على تحسين ممارساتهن التدريسية لتكون مبنية على البراهين بالاستفادة من برنامج التطوير المهني، وأوصت عمادات المكتبات بالجامعات السعودية بتيسير الوصول للرسائل العلمية إلكترونيا، ليتسنى للباحثين والمعلمين والمعلمات الاستفادة منها للتوصل للممارسات التدريسية المبنية على البراهين.
الكلمات المفتاحية: الخرائط الذهنية، البراهين، التحليل البعدي، العلوم الشرعية، التدريس التبادلي.
 

عنوان المقالة [English]

Evidence-Based Practices in Light of Meta-Analysis of Islamic Studies Research from 1432 AH to 1442 AH

المؤلفون [English]

  • Dr. Afnan bint Saleh bin Abdulrahman Almohaisen 1
  • Prof. Ahmad bin Mohammed bin Saeb Al-Tuwaijri 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify evidence-based practices in light of a meta-analysis of research in the field of Islamic studies conducted between 1432 AH and 1442 AH. To achieve this aim, the meta-analysis methodology was adopted. The study sample consisted of 194 theses and 13 peer-reviewed research papers. A specialized evaluation rubric was developed to assess the quality of experimental studies included in the meta-analysis. The findings revealed that the most effective evidence-based teaching practices for students were digital storytelling, followed by reciprocal teaching, and then electronic mind mapping. Based on these findings, the study recommended that those responsible for teacher preparation and professional development programs in Islamic studies work to improve instructional practices by incorporating evidence-based strategies, informed by the results of this meta-analysis. The study also recommended that Islamic studies teachers enhance their teaching practices by participating in professional development programs grounded in evidence-based methods. Furthermore, the study called on university library deanships in Saudi Arabia to facilitate electronic access to academic theses, enabling researchers and educators to benefit from them in identifying effective evidence-based instructional practices.
Keywords: Mind Mapping, Evidence, Meta-analysis, Islamic Studies, Reciprocal Teaching.