The Impact of Teachers' Emotional Expression Components on Students' Affective and Behavioral Engagement in Elementary School

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer of Educational Psychology Faculty of Education-Ain Shams University

المستخلص

This study aims to examine the impact of the components of teachers’ emotional expression, namely joy, pride, love, anger, exhaustion, and hopelessness, on their elementary school students' emotional and behavioral engagement. The research was conducted in the American Division of Dover International School on a sample of 7 female teachers and 45 students (both boys and girls) aged between 8 and 12 years. A mixed-method approach was adopted, utilizing both quantitative and qualitative tools: the Teacher Emotion Questionnaire, the Engagement vs. Disaffection with Learning Student Report, and the Student Engagement Classroom Observation Tool. Data was analyzed using multiple linear regression and multivariate analysis of variance (MANOVA) through SPSS. The results indicated that the model was statistically significant at the 0.05 level, explaining 27.8% of the variance in emotional engagement. Notably, hopelessness and anger emerged as the most influential emotional components in predicting students’ emotional and behavioral engagement whether positively or negatively. Classroom observation findings further confirmed that the emotional expressions displayed by teachers directly influenced students' attentiveness and participation during instructional time. The study recommends providing professional development for teachers to enhance their awareness and regulation of emotional expression in the classroom, thereby fostering a more engaging and emotionally supportive learning environment.
Keywords: Teacher emotional expression, Student engagement, Emotional engagement, Behavioral engagement, Control-Value Theory, Classroom climate
 

عنوان المقالة [English]

تأثير مكوّنات التعبير الانفعالي للمعلمين على الاندماج الوجداني والسلوكي لدى تلاميذهم في المرحلة الابتدائية

المؤلف [English]

  • د.ريهام عطية نصر
مدرس بقسم علم النفس التربوي كلية التربية -جامعة عين شمس
المستخلص [English]

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر مكوّنات التعبير الانفعالي لدى المعلمين (الفرح، الفخر، الحب، الغضب، الإرهاق، واليأس) على الاندماج السلوكي والوجداني لدى تلاميذهم بالمرحلة الابتدائية. تم إجراء البحث في القسم الأمريكي بمدرسة دوفر الدولية، على عينة مكونة من 7 معلمات و45 تلميذًا وتلميذة تتراوح أعمارهم بين 8 و12 عامًا. اعتمدت الدراسة على أدوات قياس كمية وكيفية، شملت استبانة انفعالات المعلم، واستبانة التلاميذ لقياس الاندماج والانفصال عن التعلم، وأداة ملاحظة الصف لقياس الاندماج الفعلي داخل الفصول. تم تحليل البيانات باستخدام أسلوب الانحدار الخطي المتعدد وتحليل التباين متعدد المتغيرات (MANOVA) باستخدام برنامج SPSS. أظهرت النتائج أن النموذج الإحصائي كان دالًا عند مستوى 0.05، موضحًا أن مكوّنات التعبير الانفعالي تفسر ما نسبته 27.8٪ من التباين في الاندماج الوجداني لدى التلاميذ، حيث كان لمشاعر اليأس والغضب التأثير الأكبر سواء في تعزيز أو تقليل اندماج التلاميذ. كما أظهرت النتائج من خلال الملاحظات الصفية أن تعبير المعلم الانفعالي ينعكس مباشرة على مستوى تفاعل التلاميذ وجدانيًا وسلوكيًا مع الأنشطة الصفية. توصي الدراسة بضرورة تدريب المعلمين على الاستخدام الواعي والانفعالي المتوازن داخل الصف، بما يعزز من جودة البيئة التعليمية ويزيد من اندماج التلاميذ وجدانيًا وسلوكيًا.
الكلمات المفتاحية: التعبير الانفعالي لدى المعلم، اندماج التلاميذ، الاندماج الوجداني، الاندماج السلوكي، نظرية الضبط والقيمة، مناخ الفصل الدراسي